Publisert: 12. februar 2024 | Sist endret: 12. februar 2024 | Forfatter: Silje Helen Malmo

Informasjon om økt innsats og kontroll på skolebussene

Skolebussen et svært viktig transportmiddel for mange av våre elever ved Lunde skole, og det er avgjørende at det fungerer så problemfritt som mulig for å sikre at elevene kommer trygt og i tide til skolen.
Skolen har de siste årene opplevd økende utfordringer knyttet til skoleskyssen, både med hensyn til kapasitet, men også i forhold til sikkerhet og oppførsel. Dette skaper utfordringer for både skolen, busselskap, men ikke minst for elever som fortjener å ha en god og trygg skolevei.

På bakgrunn av det skolen og våre ansatte opplever som utfordringer knyttet til skoleskyssen er vi i tett dialog med AKT og busselskapet for å samkjøre rutinene for bedringer i alle ledd.

Vi trenger også elever og foresatte med på laget, og ber ved dette om hjelp og samarbeid for å få til en varig og bærekraftig endring.

Bussene til og fra Lunde skole er per definisjon «skolebusser», og primært satt opp for de barna som i henhold til opplæringsloven har rett på skoleskyss grunnet avstand eller farlig skolevei. Denne gruppen elever har krav på å sitte i et sete, med belte på og vil derfor ha prioritert ombordstigning.
Med rett til skoleskyss menes: «1. klassinger som bor mer enn 2km fra skolen, eller 2.-7. klassinger som bor mer enn 4 km fra skolen. Denne gruppen elever kan ikke nektes adgang på bussen».

Elever med rett til skyss har fått utdelt skolereisekort fra skolen. Dersom du er i tvil om ditt barn har rett på skoleskyss, eller mangler skolereisekort kan dette fås ved henvendelse til skolens administrasjon.

Bussens resterende kapasitet fylles deretter opp med så mange betalende elever sjåføren finner det forsvarlig å ta med. Dersom maksimal kapasitet oppnås har sjåføren anledning til å avvise betalende elever, disse må da enten gå hjem eller vente på neste ledige rutebuss.

Vi opplever dessverre at en del elever, spesielt med tilknytning til Vedderheia og Oftenes området, samt besøkende til elever med skyssrett ikke betaler for bussturen. Dette ønsker både skolen og busselskapet en slutt på. Elever uten gyldig billett vil, med virkning fra uken etter vinterferien, nektes adgang på bussen. I samarbeid med AKT vil det i tiden fremover også sette inn tiltak i form av varslede og uvarslede billettkontroller på bussen til og fra skolen.
Merk! Innstrammingen gjelder elever som ikke har ikke har rett på fri skoleskyss, men som mangler gyldig billett i form av reisepenger, app, klippekort, månedskort etc.

Vi vet det kan være utfordrende å hente ut busskort på AKT sitt kundesenter innen åpningstiden, og har for å imøtekomme dette fått tilsendt en bunke tomme reisepengekort fra AKT. Disse kan man få utlevert ved henvendelse til administrasjonen på skolen, og deretter selv legge inn verdi på ved å gå til https://www.akt.no/betal-reisen/billettpriser/reisepenger/

Det kan oppleves skremmende for noen elever å bli stående igjen. Vi oppfordrer derfor til å forberede elevene på endringene som kommer, samt informere barna om at det alltid er voksne på skolen etter skoletid som kan kontaktes for hjelp. Enten bussvakter, SFO ansatte eller i administrasjonen.

Sist, men ikke minst - dersom dere eller elevene opplever utfordringer knyttet til transporten; det være seg at bussen ikke er i rute, ikke kjører innom alle stopp eller det er uønskede hendelser på bussen, holdeplassen eller ved skolen bes dette, uansett alvorlighetsgrad, meldes til skolens administrasjon på epost: post.lunde.skole@kristiansand.kommune.no eller på telefon 38 05 59 50. På den måten kan vi melde avvik og få til en endring sammen.

Skolen, i samarbeid med AKT, kommer i tiden fremover til å ha et økt fokus på at skolebussen skal være en trygg og hyggelig opplevelse for alle. Vi kommer til å jobbe med holdninger både i forhold til viktigheten av å ikke snike på bussen uten å betale, men også å vise respekt for medelever, voksne på skolen samt sjåførene og busselskapets regler. Vi vil utover våren også oppfordre til at elever velger å gå eller sykle til skolen.
Vi kan jobbe med mye av dette i skolen og en felles forståelse og rutiner hos både busselskap, ansatte og elever. Men for å få til en varig endring er vi avhengig av samarbeid med dere foreldre, og håper dere foresatte kan ta en prat med barna om disse problemstillingene.

Sammen kan vi jobbe for å skape et positivt miljø på skolebussen og bidra til en triveligere skolehverdag for både små og store.

På forhånd takk!