Lesing

Lesing, språk og begrepsutvikling

Om satsingen:
Elevene på Lunde skole skal igjennom sitt skoleløp utvikle funksjonelle lese- og skriveferdigheter, samt utvikle et godt begrepsapparat som fungerer som verktøy for læring og forståelse.

Man skal ei lese for å sluke, men for å se hva man kan bruke. Henrik Ibsen

Det å kunne lese godt er helt avgjørende i det moderne samfunnet vi lever i. Å bli en god og funksjonell leser krever mye øvelse og repetisjon og det trengs derfor en bevisst og systematisk satsning på dette området. I Kunnskapsløftet er lesing en grunnleggende ferdighet og videre presiseres det at lesing skal integreres i opplæring. Alle lærere er dermed posisjonert som leselærere med ansvar for lesing i sine fag. I arbeidet med lesing har vi skissert følgende suksessfaktorer for eleven, lærere, foresatte og ledelsen:

At elevene

...skal oppleve leselyst ved å lese ulike sjangre.
...skal fokusere på strategier for å finne ut hva nye begrep og ord betyr.
...skal utvikle begrepsforståelse gjennom ulike tekster.
...skal bli bevisst på ulike lese- og skrivestrategier.
...skal lære å tolke tekst.
...skal få tilpasset veiledning i lesing ut i fra nivå.

At lærere
...skal fokusere på begreper i alle fag.
...er engasjerte og motiverte.
...tilrettelegger og konkretiserer innholdet i tekster.
...underviser med variasjon i metoder.
...følger opp den enkelte elev gjennom kartlegging av lese- og skriveferdigheter og setter inn tiltak ved behov i samarbeid med foresatte.
...samarbeider med lærere på trinn og team for å oppnå best mulig læring for eleven.

At ledelsen
...har ansvar for å følge opp utviklingen av fokusområdene lesing, språk og begrep,
...har ansvar for resultater fra kartlegging og nasjonale prøver følges opp.
...foretar skolevandring og gir tilbakemeldinger på undervisning.
...legger til rette for samarbeid og informasjonsflyt mellom lærerne og andre ansatte med sitt virke i skolen.