Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)

Foreldrekontakten er kontaktleddet mellom foreldrene og skolen med tanke på saker som gjelder hele barnegruppen, ikke enkeltsaker. I tillegg til å være trinnets representanter i FAU, er foreldrekontaktene trinnets koordinatorer i forhold til øvrige foresatte i forbindelse med for eksempel elevkveld etc. FAU er ansvarlige for planlegging og gjennomføring av sommerfest, mens det er 3-trinn som er 17. mai komité.

Vi ønsker å jobbe godt og strukturert for at foreldrene skal kunne være med å skape en god skole. FAU har utarbeidet noen rutiner for klassekontakter og FAU på Lunde skole.

FAU-representanter og klassekontakter er de foresattes tillitsvalgte.
• Et hovedprinsipp i arbeidet for det psykososiale miljøet i klassen er å søke løsning på lavest mulig nivå.
• Et annet hovedprinsipp er å BRY SEG. Det vil si at foresatte oppfordres til å ansvarliggjøre skolebarna, seg selv og hverandre til å være et medmenneske som prøver å velge godt, være ryddige og være villige til å hjelpe hverandre når det trengs.
• Rektor deltar på FAU-møtene. Dette sikrer åpne prosesser og at alle parter involveres i å lage et best mulig skolemiljø.
• FAU skal høres i saker som angår hjem skole-samarbeid.

FAU oppfordrer foresatte til å ha lav terskel for å ta kontakt med hverandre hvis mobbing eller uheldige episoder skjer, og hvis og når det fanges opp en uheldig utvikling i deler av eller hele klassen. Likeledes oppfordres foresatte til å ta kontakt med lærer og eventuelt skolens ledelse hvis de oppdager mobbing eller ser uønskede tendenser i klassen., eller i andre deler av oppvekstmiljøet. Mye kan løses med en telefonsamtale eller et uformelt møte. Men noen ganger er ikke det nok.

Foresatte generelt og de tillitsvalgte spesielt oppmuntres til å ta ting som meldes fra om på alvor, og til ikke å bagatellisere problemer.

Vervene velges for følgende perioder:
• FAU representant for hvert trinn velges. noen for 2 og noen for 1 år slik at det er en overlapp. Alle skal ha personlig vara. (denne er ofte en av klassekontaktene.)
• FAU leder og nestleder velges for 1 år om gangen
• Klassekontakt velges for 1 år om gangen. Vara velges også og disse blir klassekontakter påfølgende år og det velges nye vara.

FAU-representanter og klassekontakter har noen felles og noen rolle-spesifikke oppgaver.

Felles oppgaver:

• Være bindeledd mellom de foresatte og skolen, der det er nødvendig.
• Bistå foresatte i kontakten med skolen, hvis det er ønsket fra de foresatte.
• Være tilgjengelig for alle foresatte i forhold til generelle og spesifikke hendelser og/eller utfordringer i det psykososiale og faglige miljøet i klassen.
• Ha følere ute i forhold til det psykososiale og faglige miljøet.
• Samarbeide med hverandre i det forebyggende arbeidet i klassen.
• Samarbeide med kontaktlærer for gjensidig oppdatering.
• Samarbeide med skolens ledelse der det er nødvending

FAU-representantens oppgaver:

• Bry seg om elevmiljøet
• Møte på FAU-møter og delta i FAUs arbeid.
• Kalle inn vara (klassekontakten) dersom de ikke har mulighet til selv å møte.
• FAU behandler saker av både faglige, strukturelle og psykososial art i sitt arbeid. Noe er rettet direkte mot Lunde skole, noe er rettet mot kommunen. For eksempel vil FAU bli bedt om å levere høringsuttalelser til administrasjon og oppvekstutvalget/Kommunestyret i skole- sfo- og andre oppvekstsaker, F.eks: trafikksaker, friluftssaker.
• FAU skal også være en aktiv pådriver for å bedre det faglige og psykososiale miljøet på skolen.
Bringe inn informasjon om klassens psykososiale og faglige miljø til FAU.
• Formidle konkret informasjon fra foresatte, hvis de foresatte ønsker at det gjøres. FAU skal ikke behandle enkeltsaker.
• Arbeide for et godt psykososialt og faglig miljø i klassen og på skolen.

Klassekontaktens oppgaver:

• Bry seg
• Organisere klassens sosiale aktiviteter (oppgaver delegeres).
• Lage et årshjul, etter diskusjon i klassen om hvilke sosiale aktiviteter som er ønskelig å gjennomføre i løpet av året.
• Hvis nødvendig, invitere eller organisere til møte for å løse utfordringer i klassen i samarbeid med skolen.
• Videreformidle informasjon fra foresatte til FAU-representanten, hvis foresatte selv ønsker det.

Skoleåret2023/2024_

Leder: Therese Løkås
Nestleder: Hanne Sofie Eikaas

1. trinn: Margrethe Andreassen Knutsen og Hanne Sofie Eikaas
2. trinn: Aina Seilskjær Granberg og Amalie Sletten
3. trinn: Bård Holmen Solvik, Charlotte Fjukstad og Gilian Bahroz Joamir
4. trinn: Julianne Kleivan Holand og Eline Askildsen
5. trinn: Tone Jensen, Andrea Dorula og Cathrine Thomassen
6. trinn: Kirsti Furuborg, Johan Joacim Hvass og Janne Karin Repstad
7. trinn: Helene Eskeland, Camilla Andersen og Oddny Hauge

Innkalling til møtene sendes på epost til representantene.

Foreldrenettverk i skolen

Kristiansand kommune og KOMFUG (Kommunalt foreldreutvalg i Kristiansand) samarbeider om å oppfordre foresatte til å samles i foreldredrevne nettverk. Dette gjøres via sentrale årlige samlinger for FAU og SU-ledere og rektorene.

FUG skriver på sine nettsider om foreldrenettverk:
"Foreldre kan ha behov for å diskutere utfordringer og muligheter de opplever i hverdagen til egne barn. Et godt foreldrenettverk er derfor godt å ha og skaper trygghet for både skolebarna og foreldrene. Foreldrenettverk opprettes ofte på initiativ fra skolen gjennom foreldremøter og sosiale tilstelninger på skolen, men kan også gjerne skje på foreldrenes eget initiativ. Da er det viktig å huske på at alle må føle seg inkludert."

KOMFUG har på sin nettside laget en veileder for foreldrenettverk.

Photo by krakenimages on Unsplash