Skolefritidsordningen ved Lunde skole

SFO på Lunde er et tilbud for elever i 1-4 klasse, før skolestart og etter skoleslutt. SFO har lokalene sine i bygningen til trinn 1-3. Herfra har vi utsikt og lett tilgang til lille skolegård.

På SFO er vi opptatt av å ta vare på barnas fritid. Vi har ikke mye planlagt opplegg som barna må være med på, men barna er med på å skape sin egen aktivitetsplan. Det vi holder mest på med er lek av forskjellig slag. Vi har bilbane, tog bane, ulike typer byggeklosser og LEGO. På ”hemsen” har vi formingsaktiviteter i små grupper. Vi har mange forskjellige brettspill, kortspill og puslespill. Vi tegner, maler, syr, vever ”dusker”, hekler og strikker. Vi lager med modellkitt og plastelina, lager armbånd, smykker og ”perler”. Vi voksne deltar der barna ønsker å ha oss med.

Vi er mye ute, men dersom barna er veldig våte etter regnfylte dager eller været er veldig vanskelig så har vi gymsalen vi kan boltre oss i. Noen ganger slapper vi bare av og koser oss med en film.
Det serveres et mellommåltid etter skoleslutt, det er varmretter og kaldretter. Vi er opptatt av at det skal være en allsidig meny og bytter på hva som blir servert. Det som går igjen oftest er tomatsuppe med makaroni, lapskaus, spagetti og brød, knekkebrød med pålegg. Innimellom koser vi oss med grøt, pølser og pølsebrød, ostesmørbrød og karbonader på skive. Dersom barna ønsker å spise frokost hos oss må de ha med niste.

Kontakt
Beskjeder til SFO beskjed om fravær i forbindelse med sykdom, at eleven skal være med noen hjem, skal sendes hjem et klokkeslett, ta buss o.l meldes inn i app etter følgende oppskrift:

- Gå inn i app og trykk på barnets navn
- Nederst på skjermen vil dere få opp et ikon der det står SFO, trykk på dette.
- I bildet får du opp ukens datoer og noen velg, også det som heter «merknad hentemeling fra foresatte». Velg knappen rediger/legg til.
- Se at dato stemmer og skriv meldingen. Eks. Fri SFO i dag, hentes av tante kl.1500.
- Avslutt med lagre

Dette er den beste måten å få gitt oss på SFO beskjeder og sikrer på best mulig måte at den ikke blir oversett. Husk å skrive inn beskjeden så tidlig på dagen som mulig. De siste tretti minuttene før skolen slutter skjer det mye og systemet kan bruke noen minutter til oppdatering.

Vi er også å treffe på 902 40 874 eller skolens hovednummer 38 05 59 50. Når en hyggelig stemme ønsker deg velkommen, så kan du trykke tastevalg 2 for SFO.

Visma Flyt Skole

Åpningstider
SFO har som en hovedregel åpent fra kl. 0730-1630 alle virkedager i skolens ferier.

Følgende unntak gjelder:
- Vi stenger 4 uker på sommeren (hele juli/ oppstart 01. August).
- Vi har 5 planleggingsdager i løpet av skoleåret (se oversikt nedenfor).

Morgenrutine
Morgen-SFO har åpent 07.30-08.30. Det er anledning til å spise medbrakt frokost mellom 07.30-07.50. Klokka 07.50 begynner vi å rydde for så å gå ut, vi er ute fra 08.00-08.30.

Dagsplan
Mandag, tirsdag, torsdag
07.30 SFO åpner
08.30 Skolestart
13.20 Ettermiddag-SFO starter
13.30 Mellomåltid
13.20-15.30 Kjernetid
16:30 SFO stenger

Onsdag, fredag
07.30 SFO åpner
08.30 Skolestart
12.50 Ettermiddag-SFO starter
13.30 Mellommåltid
12.50-15.30 Kjernetid
16:30 SFO stenger
Kjernetiden kan brukes på andre områder enn SFO-basen, det kan være  Lundehallen, nærområdet eller andre steder på skolen. Er vi på tur eller i Lundehallen må eleven hentes der i kjernetiden.

Ferie og fridager
Kristiansand kommune har en oversikt over ferie og fridager på sin nettside. Der kan man se den såkalte skoleruta for inneværende år, og tre år frem i tid. Ferie og fri dager

I tillegg har SFO følgende planleggingsdager for skoleåret 2023/2024 (SFO er stengt hele dagen):
- Mandag 31. juli 2023
- Mandag 14. august 2023
- Fredag 20. oktober 2023
- Onsdag 27. desember 2023
- Tirsdag 02. januar 2024

Ferie SFO
Før hver ferie sendes det ut en påmelding/avmelding i Visma. Det er viktig at alle går inn og trykker på minst ett alternativ. Ett av alternativene er «fri hele ferien». Dere som skal bruke dager i ferien må trykke på disse dagene, dager som ikke velges blir satt som fri av systemet. Dere som har 18 timers tilbudet, kan fordele dette på to dager. Dersom noen trenger mer SFO-plass i ferien kan det kjøpes ekstra dag/-er. Det koster 278.- pr.dag.
Minner om §7 Opptaksperiode (Vedtektene for SFO i Kristiansand kommune):  (………..). Det er særskilt påmelding til SFO i skolens ferier og fridager. (……)

Søknad, endring og oppsigelse
Kristiansand kommune bruker Visma Flyt for administrasjon av plass på SFO. Søknader og endringer gjør du i foresattportalen. Innmelding kan gjøres i løpet av kort tid, men vi minner om at det er 30 dagers oppsigelsestid for å redusere eller si opp plassen.

Foreldrebetaling
Foreldrebetalingen fastsettes av bystyret i forbindelse med årsbudsjettet. Gratis kjernetid for 1. trinn gjelder fra august 2022. Det er mulig å søke om redusert betaling basert på inntekt, og det er også søskenmoderasjon. Mer informasjon om foreldrebetaling kan leses på kommunes nettside.

Skoleskyss og SFO:

I henhold til skyssreglementet lar ikke SFO seg kombinerer med skoleskyssordningen.

Dere er velkomne til å ta kontakt med oss om dere lurer på hvordan barna har det på SFO. Spør gjerne når dere henter barna, eller ring oss. Den beste tiden for en samtale er i kontortid.

Steinar ØstensenSFO leder