Lek i skolen

På Tunballen skole ønsker vi at alle elever skal oppleve trygghet, tilhørighet og mestring.
Som et ledd i nå dette målet har vi fokus på lek og lekbasert læring.

Allerede fra første skoledag starter fri-leken hver morgen for de yngste elevene. Vi setter av god tid til leken, og de voksne går aktivt inn og støtter og veileder slik at alle barna sikres mulighet for lek og samspill med andre. De voksne tilrettelegger lekemiljøet, skjermer leken mot avbrytelser, beriker leken med nye ideer og elementer, og deltar i utforsking, samspill, samtale og lek sammen med barna (veiledet lek). Lek er også en viktig faktor i forhold til elevmedvirkning og tilpasset opplæring.

Vår erfaring er at leken skaper gode sosiale læringsmiljøer, og vi ser de positive resultatene i form av økt sosial kompetanse hos alle, mindre konflikter mellom elevene, færre elever som vegrer seg for skolehverdagen og økt trivsel hos elevene.