Besøksadresse:Solaveien 84 4316 Sandnes Postadresse: Postboks 583 4302 Sandnes
For ansatte
Ansatte epost
Sosialisering gjennom prosjekter ved Stangeland SFO

Her ved SFO legges det opp til varierte aktiviteter for barna, hvor barna selv kan komme opp med gode forlag til hva de ønsker å gjøre.

Vi vet at mange barn bruker mye tid sammen, i ulike former for lek og sosialisering. Da er oppgaven til barneveilederen ved SFO og veilede barna.

Her følger status fra de ulike trinnene og eksempler på hva de gjør gjennom ukene. Ellers se bl.a. "Handlingsplan for SFO", "Ukesoversikt", "Plan for varmmat" i høyre marg på denne siden.

Målet er å gi barna opplevelser og glede i hverdagslige aktiviteter. Vi har diverse planer, men vi finner fort på noe spontant.

Vi bruker maling på nye måter som kan gjøre aktiviteten spennende og utfordrende. Barna deltar i disse aktivitetene og viser mye glede, engasjement og kreativitet i det de skaper. Barna bruker bl.a. klinkekuler til å lage et kult bilde; de bruker vannmaling på et ark og blåser det utover. Barna har stor glede ved å bygge ting (f.eks. med klosser, eller "Plus-Plus"), enten alene eller sammen med andre, noen ganger etter en bruksanvisning og andre ganger uten. Noen av disse aktivitetene er ting som ligger inne i våre dager med "kreative aktiviteter", "fri lek", "Aktivitetsdag" fra "Ukesoversikten.

På fredager pleier noen grupper å ha disko. Vi har også alternativer til de som ønsker det. Vi bruker også et dansespill som heter «Just Dance»; da danser barna til samme bevegelse som figuren på skjermen. Det er også laget kongekroner av ark, som ble helt konge! De får god hjelp fra voksne hvis det trengs. Saks, lim, blyanter og ark brukes flittig; bl.a. til en blink som de skal bruke til å kaste papirfly på. Det er mange som liker å perle flotte mønster og former.

Vi spiller mye forskjellig på SFO, barna får øvd seg på diverse spill og lærer mye av dette. Vi spiller sammen med barna og barna spiller med hverandre. Vi spør barna hva de vil finne på slik at de også kan få velge litt selv hva de vil gjøre her på SFO, vi bruker avstemning ved uenigheter. Samtidig som barna får velge selv er det noen ting vi ønsker at alle barna skal bli med på. Et samarbeidsprosjekt er at barna har laget en liten by, der barna måtte delta med minst ett hus hver.

Ellers så har vi laget fargebøker til elevene, som er veldig populære. Elevene liker godt å både perle å lage smykker og armbånd. Vi perler både "Pokemon", biler, dyr, mønster og mye spennende. Vi finner perle inspirasjon på nettet. Vi spiller brettspill og leker med magneter. Biler er populært av både jentene og guttene.

Noen driver med magnet brikker (magnetic polydon). Vi ser at flere liker å leke med Lego og Jovo, mens andre igjen liker å tegne, perle, lage "flettetråd" og leke med "Pluss-Pluss". Barneveilederne ved SFO gjør klar aktiviteter som kortspill som "Ligretto" og "UNO". Vi har også bygge leker som "Lego", treklosser, "Plus-Plus", "Duplo" og oppgaver med å bygge noe stort eller høyt. Vi har kreative dager hvor barna kan male og lage forskjellige ting, ut fra tema som for eksempel "vinter", "vår".  Flere ganger får barna velge om de vil vær ute eller inne. Ellers går mye av tiden på maling, perling og andre kreative aktiviteter. Vi legger også til rette for at barn som ønsker det får spille brettspill sammen. Noen er veldig opptatt av sjakk.