Trafikk

Førskoledagen

• Informasjonsarbeid overfor foresatte der trafikksituasjonen er tema.
  • Informasjon om skoleskyss og adkomst til skolen via trygge og trafikkerte veier.
  • Selv en trygg vei kan være farlig når det er mange som ferdes der samtidig til fots og på sykkel.
  • Skolen opplyser om foresattes ansvar for at barna kommer trygt til og fra skolen, og oppfordrer til å øve på skoleveien sammen med barnet.
  • Informasjon om ankomsten til skolen. Kjøremønster og parkeringsmuligheter.

Ved skolestart

• FAU tar opp trafikksituasjonen og fordeler ansvarsoppgaver. Trafikk er et av ansvarsområdene som fordeles når situasjonen vurderes.

Gjennom skoleåret

• Fau gjør i samarbeid med skolen tiltak der det er nødvendig. Det kan være kontakt med aktuelle myndigheter for eksempel ifbm.:
    • Skilting.
    • Fartsgrense
    • Skoleskyss
    • Rutetilbud (buss og båt)
  • Ved oppstart av skoleår og ifbm. kampanjer er ansatte til stede ved ankomsten til skolen hver morgen for å:
    • Anvise og opprettholde trygt kjøremønster og parkeringsmuligheter.
    • Ta i mot elever som kommer med buss, på sykkel eller til fots langs trafikkert vei.
  • Det fokuseres på sykkelparkering på skolen med tanke på at:
    • Syklene skal stå trygt og ikke bli utsatt for hærverk.
    • Sikkerhet ivaretas med tanke på evakuering av bygg og adkomst for utrykningskjøretøy.
  • Kringsjå skole har ikke en lokal plan for trafikk. Vi følger gjeldende læreplan der det er fastsatt kompetansemål i forhold til trafikkopplæring i grunnskolen:
    • Etter 2. trinn: Øve på trygg ferdsel i trafikken.
    • Etter 4. trinn: Forstå og følge regler i trafikken.
  • Trafikkopplæring på Kringsjå innebærer:
    • Praktisk gå-trening
      • Trafikkregler og -skilt for fotgjengere
      • Transport i buss
      • Refleksaktiviteter (refleksvester)
      • Sykkelopplæring
      • Praktisk sykkeltrening i trafikken
      • Sykkelprøve
      • Trafikkregler og -skilt for syklister
    • 89 % av skolene i Norge stiller i følge Trygg trafikk krav om sykkelhjem når skolen drar på sykkeltur i skoletiden. Kringsjå skole er en av disse.
    • 21% av skolene i Norge har en egen trafikkansvarlig lærer. Kringsjå er ikke blant disse.
  • Skolen har innarbeidet praksis og regler ifbm. turer bort fra skolens område.
    • Alltid voksne med gul vest foran og bak når elever går langs trafikkert vei.
    • Elevene øver på å gå på riktig side og på rekke langs trafikkert vei.
    • Elevene sykler på riktig side, på rekke og følger trafikkreglene.
    • Det sikres der elever må krysse veibanen.
    • Krav om sykkelhjelm for å få bli med på sykkeltur.
    • Sykkelhjelm kan lånes på skolen.

Annet

• Samarbeidsutvalget og fau er har lagt ned forbud mot el-sykler/scootere i et forsøk på holde farten nede på sykkelstien. I et folkehelseperspektiv er det også hensiktsmessig å la barn i barneskolealder komme seg til skolen for egen maskin.
    • Det er drøftet om man skal innføre sykling til skolen fra et gitt trinn. Dette har foreldrene motsatt seg og hevder sin rett til å ta dette valget for sine barn.