Tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

Alle barn har i følge Opplæringslovens §11-1 rett til tilpasset opplæring. Kommunen og fylkeskommunen skal sørge for at opplæringa er tilpasset, det vil si at elevane får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen uavhengig av forutsetninger, og at alle skal få utnyttet og utviklet evnene sine. 

Elever som ikke har, eller ikke kan få, et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til individuelt tilpasset opplæringspesialundervisning (ITO). Foreldre/pårørende kan ta kontakt med kontaktlærer/rektor for å melde behov om hjelp. De kan også kontakte Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) direkte.

Tilpasset opplæring
Skolen arbeider hardt med å tilby en opplæring som ivaretar så mange behov som mulig. Vi gjør dette gjennom en læringsrik og variert skoledag der lærere og fagarbeidere sammen søker å nå den enkelte elev, slik at de kan få sitt opplæringstilbud sammen med de andre elevene. Vi benevner dette gjerne som inkluderende læring og praksis. Skolen kan også gjennomføre intensiv opplæring på 1.-4. trinn iht. §11-3 dersom elever ikke har forventet progresjon i lesing, skriving eller regning.  

Individuell tilrettelegging
Noen elever vil på tross av en variert skolehverdag fortsatt trenge ytterligere støtte. Opplæringslovens §11-4 til 11-6 skisserer derfor hvordan enkelte elever vil kunne få en individuell tilrettelegging. Noen elever vil kunne ha behov for det som benevnes som pesonlig assistanse (§11-4). Andre vil kunne ha behov for fysisk tilrettelegging og/eller tekniske hjelpemidler (§11-5). Og en liten prosent elever vil ha behov for det som kalles individuelt tilrettelagt opplæring (§11-6).  

Det er den pedagogisk-psykologiske tjenesten i kommunen (PPT) skal ta stilling til om elever trenger individuelt tilrettelagt opplæring etter §11-6, og utarbeide en sakkyndig vurdering iht. §11-7. Denne vurderingen gjøres på bakgrunn av elevens skolegang så langt etter observasjon(er) av eleven på skolen, og baserer seg på uttalelser fra eleven selv, de foresatte og lærerne som er samlet i en henvisning til PPT. 

På bakgrunn av skriftlig henvisning og sakkyndig vurdering, der alle parter har fått uttale seg, gjør rektor et enkeltvedtak med klageadgang iht. Forvaltningsloven. Elever som får enkeltvedtak om individuell tilrettelagt opplæring får opplæring etter en individuell opplæringsplan (IOP). Denne rulleres årlig og tar utgangspunkt i gjeldende læreplan og sakkyndig vurdering. Ved slutten av hvert skoleår utformes en årsrapport for elevens progresjon. Denne danner grunnlaget for om barnet kan klare seg med tilpasset opplæring videre, eller om det fortsatt er behov for individuell tilrettelegging.