Koding og teknologi

Koding

Programmering/koding er et fag flere av våre elever vil møte høyere i utdanningssystemet, og mange vil jobbe med dette i fremtidens arbeidsliv. I en såpass digital hverdag som vil lever i nå, er programmering allerede en ettertraktet kompetanse. Det innebærer problemløsing, feilsøking og samarbeid, egenskaper som er viktig i mange sammenhenger også utenfor teknologiens verden. Dette er generelt viktige kompetanser for det 21-århundret. 

Ved å starte tidlig, helt nede i 1.trinn, kan elevene gjennom lek og aktivitet lære hva algoritmisk tankegang innebærer, lære å styre robotene gjennom programmer de selv har laget og etter hvert lage sine egne programmer på PC.


Flere kompetansemål i læreplanen er også direkte knyttet til programmering. Noen eksempler er:
- Kunst & Håndverk etter 7. trinn: "Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk"
- Regning etter 5. årstrinn: "Mål for opplæringen er at eleven skal kunne lage og programmere algoritmer med bruk av variabler, vilkår og løkker"

Lego Spike

Skolen søkte i 2024, og fikk innvilget, midler til bruk i praktisk-pedagogisk undervisning, og valgte å investere en god del i kodeustyret "Lego Spike". Dette er et gjennomført opplegg rundt bygging av Lego og koding av diverse motorer og sensorer. På denne måte bruker elevene det fysiske og konkrete, i sammenheng med programmering for å løse et oppdrag eller finne opp noe nytt. Skolen har 15 Lego Spike Essentials (5 år +) og 10 Lego Spike Prime (10 år +). Dette ble introdusert til stor suksess høsten 2024 og er mye i bruk allerede, spesielt fra 3.-7. trinn. 


VR-teknologi

Kringsjå skole er en av de få skolene i Kristiansand med VR-teknologi tilgjengelig i form av VR-briller og et sett med smarttelefoner. Disse inneholder noen enkle apper for å kunne se for eksempel solsystemet, undervannsverden og kjente bygninger i verden i en virtuell virkelighet. Dette virkemiddelet kan gjøre opplæringen levende for elevene på en helt unik måte.