Teknologi i skolen

Noen grunnleggende ferdigheter er nødvendige forutsetninger for læring og utvikling i skole, arbeid og samfunnsliv. I læreplanen er disse definert som å kunne lese, regne, uttrykke seg muntlig og skriftlig, og bruke digitale verktøy. På Kringsjå skole bruker vi ulike typer utstyr og programvare/nettjenester for å øve opp elevenes digitale kompetanse. Det er et mål av bruk av IKT skal inngå som en så naturlig del av undervisningen som mulig.

Skolen har tilpasset kommunens IKT-plan til hvert trinn, delt i de tre hovedkategoriene: IKT, Nettvett og koding i vår egen lokale plan for digital kompetanse.

IKT-utstyr på Kringsjå

1. trinn: 1:1 iPad
2. trinn: 1:1 iPad
3. trinn: 1:1 Chromebook
4. trinn: 1:1 Chromebook
5. trinn: 1:1 Chromebook
6. trinn: 1:1 Chromebook
7. trinn: 1:1 Chromebook

Nettvett

Med en sterkt økende grad av mobilbruk og PC-bruk blant barn både hjemme, på fritida og på skolen, er det av sterkt økende grad nødvendig med god opplæring. Hvordan man ferdes på nettet, hva man bør dele med andre, sosiale regler og normer på sosiale medier osv. Hver høst har 1.-7. trinn på skolen en 4-ukers modul som heter "Vær en venn på nett" med fokus på dette. De minste får sitt første personlige passord og har fokus på dette, mens de eldre reflekterer mer rundt andre problemstillinger knyttet til sosiale medier og kommunikasjon på nett. 

Hvorfor bruke digitale læremidler?

Forskning viser positive effekter av å bruke IKT og digitale læremidler i undervisningen i grunnskolen. Digitale læremidler brukes for å variere og differensiere undervisningen og motivere elevene. De digitale verktøyene åpner opp for nye måter å lære på og gir mange nye muligheter. Noen digitale læremidler kan hjelpe med å frigjøre tid som lærerne kan bruke til mer elevoppfølging.

Bedre differensiering og tidsbesparelser

Digitale læremidler som kan tilpasses behovet til klassen som helhet og/eller den enkelte elev har en differensierende funksjon. Det kan for eksempel være mulighet til å justere vanskelighetsgrad, omfang og presentasjonsformer.

Digitale læremidler er gjerne enkle å navigere i. Dette bidrar til at elevene arbeider mer selvstendig. Det frigjør lærernes tid slik at de kan fokusere på de elevene som har trenger det mest.

Motivasjon og aktive elever

Digitale læremidler er motiverende å jobbe med for elever fordi de tilfører noe mer gjennom et godt samspill av farger, lyd, bilder, film - også kalt multimodalitet. Læremidlene har gjerne en variasjon i oppgavetyper og bruk av multimedia, som forsterker budskapet og er bedre tilpasset elever som ikke nødvendigvis lærer best av å kun lese en tekst. Elevene opplever læringen som mer lekpreget når det skjer i form av spill-lignende oppgaver med estetisk tiltalende design. Det er også et viktig element at de digitale læremidlene gir umiddelbar respons, slik at elevene vet at de er på rett spor og hjelpes videre på sitt nivå. 

IKT kan være med på å gjøre elever aktive. Det er ikke slik at all bruk av teknologi passiviserer elevene slik at de blir sittende stille foran en skjerm. Interaktivitet med Smartskjermer i klasserommene, eller koding på maskiner koblet til annet utstyr som er hands-on skaper gode læringsøkter med aktive elever som øver på samarbeid, problemløsing og kreativitet.

Kompetanser for det 21. århundret

Læring skjer best der eleven er aktiv selv. Vi snakker gjerne om at elevene skal tilegne seg kompetanser for det 21. århundret. Det er for eksempel sentralt at de blir flinke til å kommunisere og samarbeide, kreative og nytenkende, samt at de evner å tenke kritisk og være problemløsende.
Digitale læremidler egner seg godt til å arbeide med og utvikle disse kompetansene. Eksempler på dette kan være verktøy for digital kommunikasjon og samskriving m.m. Enkelte digitale læremidler bidrar til autentisitet og gjør undervisningen mer virkelighetsnær. Ved for eksempel å bruke digitale nyhetssendinger tilrettelagt for skolene henter vi verden inn i klasserommene og gjør undervisningen mer virkelighetsnær.

Les mer om elevenes læring i fremtidens skole.

Ulike typer digitale læremidler

Repeterende læremidler er laget for trening av enkle rutiner, prosedyrer og/eller fakta (for eksempel bokstavgjenkjenning, regning og ordforråd). De er bygget opp omkring kontekstuavhengig, formalisert kunnskap og strukturerte problemer, som kan kodes ut fra en binær logikk, for  eksempel  sann/falsk eller riktig/feil.

En annen type digitalt læremiddel er de formidlende Disse er designet for formidling av generalisert og komprimert kunnskap. De ligner ofte en digital versjon av et lærebokssystem, ettersom de ivaretar de samme funksjonene i undervisningen med forslag til oppgaver og organisering av undervisning, formidling til elever og lærerstøtte og veiledning.
Salaby er et formidlende læringsunivers 

Stillasbyggende læremidler er designet for å bygge et stillas rundt elevenes refleksjonsarbeid. De kan ligne formidlende læremidler, ettersom de ivaretar noen av de samme funksjonene i undervisningen, men de skiller seg ved at de støtter opp om en annen type strukturer i undervisningen, som setter eleven i sentrum som den aktive og gir lærer og læremiddel rollen som den responsive part. Det kan for eksempel være i form av en interaktiv assistent eller et interaktivt dilemmaspill.

Den fjerde kategorien digitale læremidler er praksis-støttende læremidler. De er designet for å støtte elevene (oftest i grupper) i å løse en virkelighetsnær, ev. simulert oppgave.