MONTESSORIMATERIELLET
Hjerneforskning viser at læringsutbyttet øker når hånden gjør noe som er relatert til det vi skal lære. Montessorimateriellet er «konkretiserte abstraksjoner», det gjør abstrakte konsepter synlige og håndterbare. «Arbeidet med materiellet leder barnet fra konkret virkelighet, gjennom en gradvis abstraksjonsprosess, til å kunne gjøre generaliseringer, forstå sammenhenger og sette opp regler.» (Læreplan for Montessoriskolen)
ALDERSBLANDING
Aldersblanding er et grunnleggende montessoripedagogisk prinsipp. Elever med ulik erfaringsbakgrunn får samarbeide og lære av hverandre, og den enkelte elev får arbeide på mange nivåer samtidig, etter evne og interesse. Elever inspirerer hverandre i arbeid, og de får rikelig anledning til å utvikle sin sosiale kompetanse og prøve ut forskjellige roller i vårt klassemiljø.«Våre skoler viser at barn av ulik alder hjelper hverandre. Det er mange ting som ingen lærer kan formidle til et tre år gammelt barn, men som et barn på fem kan formidle med letthet.»Maria Montessori
OBSERVASJON
Kontinuerlig observasjon av hver enkelt elev er lærernes viktigste "middel" for å møte eleven på det modningsnivå han /hun befinner seg på. Dette gir læreren mulighet til å presentere nye oppgaver på riktig tidspunkt, og gi den veiledning og inspirasjon som eventuelt trengs i læreprosessen.En montessoriskole skal gi elevene mulighet til:
• å utvikle kreativitet
• å velge det som engasjerer dem i omgivelsene
• å arbeide uavbrutt og så lenge de selv ønsker med en oppgave
• å komme frem til løsninger og ideer selv, og oppmuntres til selvstendighet
• å kommunisere og dele sine oppdagelser med andre
Lærerens oppgave er med åpent sinn:
• å undervise elevene• å observere elevene i et fritt og åpent miljø
• å bygge opp omgivelsene gjennom tilrettelegging av materiell
• å tilrettelegge klassemiljøet
• å ta del i barnets liv og utvikling innen klassemiljøet
• å evaluere elevene i samtaler med de foresatte