Vestvågøy kommune og også Leknes skole har tatt i bruk SvarUT
SvarUT er et enkelt system for elektronisk post
KS SvarUt er en felles løsning for kommuner og fylkeskommuner for å formidle digital post fra kommunale saksarkiv og fagsystemer til både innbyggere, næringsliv, offentlige og private organ, KS er kommunenes organisasjon
Med KS SvarUt kan dokumenter fra kommunal sektor formidles rimelig, effektivt og sikkert. Dokumentene lagres i et forsendelsesarkiv, og er tilgjengelig i tre måneder.
Varsel om post blir sendt via Altinn til mottakers digitale postkasse. Varselet inneholder en lenke til dokumentet som ligger i forsendelsesarkivet. For å få tilgang til e-posten må brukeren legitimere seg via den statlige ID-porten, akkurat som vi er vant til når vi laster ned selvangivelsen.
KS SvarUT ivaretar utsending av meldinger/vedtak/brev fra kommunen til riktig adressat, nødvendig loggføring av forsendelsen og eventuell utsending pr. post dersom den elektroniske meldinga om brev/vedtak ikke blir åpnet (hvis du ikke åpner meldinga i din elektroniske postkasse og laster ned fila)
******************************************************************
Leknes skole benytter seg også av Svar Ut, de aller fleste brev som sendes ut fra oss, sendes via denne tjenesten. Dette sparer oss for store kostnader i papir- og portoutgifter.
Så venter du på svar fra oss på noe, kan det være at du har fått en melding om å logge deg inn i AltInn for å lese svarbrevet :)