Publisert: 26. mars 2025 | Sist endret: aldri | Forfatter: Sindre Karlsen
Minecraft og 3D-printing – Fra piksel til virkelighet
På
Vardåsen skole har vi et innovativt rom kalt Makerspace, utstyrt med
blant annet green screen, laserkutter, digitale symaskiner, varmepresser og to
3D-printere. Dette gir oss en unik mulighet til å jobbe kreativt med teknologi
og design.
Gjennom
flere år har Minecraft vært et populært verktøy for å bygge alt fra hus til
kjente landemerker og hele byer. Spillets ubegrensede muligheter inspirerte meg til å
kombinere det med 3D-printing i et spennende undervisningsprosjekt: Å gjenskape
berømte byggverk i Minecraft og deretter produsere fysiske modeller ved hjelp
av 3D-printere.
Prosessen
Som en del av KRLE-faget jobbet elevene med temaet kjente
byggverk og katedraler. Dette dannet grunnlaget for prosjektet, hvor de
fikk i oppgave å bygge historiske strukturer i Minecraft Education.
Elevene ble delt inn i grupper, og hver gruppe fikk tildelt et spesifikt
byggverk å gjenskape. For å skape en felles arbeidsflate opprettet jeg en delt
Minecraft-verden for hver klasse, hvor byggingen fant sted.
Etter at
elevene fullførte sine konstruksjoner, eksporterte jeg modellene til 3D-filer.
Dette ble gjort ved hjelp av structure blocks, en funksjon i Minecraft
som gjør det mulig å definere, lagre og eksportere bestemte områder fra
spillverdenen. Disse utdragene ble deretter åpnet i et 3D-modelleringsprogram,
hvor nødvendige justeringer ble gjort før de var klare for utskrift.
Gjennom
dette prosjektet fikk elevene en praktisk tilnærming til både historie,
arkitektur og teknologi, samtidig som de fikk oppleve hvordan digitale
konstruksjoner kan transformeres til fysiske modeller.