Utstilling i rådhusets aula.
Publisert: 26. mars 2025 | Sist endret: aldri | Forfatter: Sindre Karlsen

Minecraft og 3D-printing – Fra piksel til virkelighet

På Vardåsen skole har vi et innovativt rom kalt Makerspace, utstyrt med blant annet green screen, laserkutter, digitale symaskiner, varmepresser og to 3D-printere. Dette gir oss en unik mulighet til å jobbe kreativt med teknologi og design.
Gjennom flere år har Minecraft vært et populært verktøy for å bygge alt fra hus til kjente landemerker og hele byer. Spillets ubegrensede muligheter inspirerte meg til å kombinere det med 3D-printing i et spennende undervisningsprosjekt: Å gjenskape berømte byggverk i Minecraft og deretter produsere fysiske modeller ved hjelp av 3D-printere.
Prosessen
Som en del av KRLE-faget jobbet elevene med temaet kjente byggverk og katedraler. Dette dannet grunnlaget for prosjektet, hvor de fikk i oppgave å bygge historiske strukturer i Minecraft Education. Elevene ble delt inn i grupper, og hver gruppe fikk tildelt et spesifikt byggverk å gjenskape. For å skape en felles arbeidsflate opprettet jeg en delt Minecraft-verden for hver klasse, hvor byggingen fant sted.
Etter at elevene fullførte sine konstruksjoner, eksporterte jeg modellene til 3D-filer. Dette ble gjort ved hjelp av structure blocks, en funksjon i Minecraft som gjør det mulig å definere, lagre og eksportere bestemte områder fra spillverdenen. Disse utdragene ble deretter åpnet i et 3D-modelleringsprogram, hvor nødvendige justeringer ble gjort før de var klare for utskrift.
Gjennom dette prosjektet fikk elevene en praktisk tilnærming til både historie, arkitektur og teknologi, samtidig som de fikk oppleve hvordan digitale konstruksjoner kan transformeres til fysiske modeller.