Vardåsen 50 år - Skoles historie fra 1971 til 2021
1970: Søm var i ferd med å bli bebygd. Haumyrheia skole var
sprengt.
Åpen skole skulle bygges på Søm –
inspirert av nye trender utenbys fra.
Skoledirektør
Torleif Vaksvik brant for den nye pedagogikken: – Tilpasset opplæring skulle inn i skolen som prinsipp. Et åpent bygg
ville legge til rette for den nye pedagogikken.
Året
før bygget stod ferdig 1970, fikk lærere fra Vardåsen skole; Margot Furre,
Annhild Bartha og Anna Vaksvik stipend for å besøke skoler i England for å
observere og lære om hvordan de praktiserte Integrert
dag.
1971: Vardåsen skole stod
ferdig til skolestart. Kostnadene var kalkulert til kr 2.2 millioner kroner,
men endte på kr. 2.175.000 kroner.
Skolen
rommet 1. – 3. trinn med 3 klasser på hvert trinn.
Elevene
fikk undervisning ca. 4 timer pr dag, 6 dager i uken. Det var ca. 12 pedagoger
i jobb på Vardåsen skole. En full stilling for pedagogene utgjorde 30 skoletimer
undervisning pr. uke.
Eivind
Timenes var Vardåsen skoles første rektor.
Pedagogene
opplevde at den åpne skoleløsningen utfordret dem. De måtte gjøre noe med
pedagogikken. Møbleringen ble nå mer fleksibel mht. arbeidssoner
(arbeidsplasser – tilrettelagt for samarbeid og individuelt arbeid),
lyttekroker, mattekroker og bibliotek-krok m.m. Samarbeid pedagogene imellom
ble viktig.
Lærerne
ble kjent med hverandres sterke sider, og de fikk et bevisst forhold til at de
lærte av hverandre og at de utviklet et profesjonelt fellesskap sammen. De var
overbevist om at dette kom elevenes opplæring til gode.
1973: Laila Brunvand ble rektor
for Vardåsen skole. Hun ble en god ambassadør i både inn- og utland for
pedagogikken som ble drevet i den åpne
skolen på Søm. Grunnskolerådet var oppdragsgiver.
Vardåsen
skole og Fagerholt skole, som også var en åpen skole, hadde et organisert
samarbeid seg imellom. Åpen
skole-pedagogikken på Vardåsen hentet også inspirasjon fra en barneskole i
Namsos, Nord-Trøndelag.
Differensiering
og tilpasset opplæring, stod sentralt. Det krevde samarbeid og et økt tilfang
av konkretiseringsmateriell. Arbeidsprogram var en vanlig organiseringsform. De
forskjellige elevene kunne arbeide med flere ulike typer oppgaver parallelt.
Materiell og organisering gjorde at det var mulig å tilpasse opplæringen til
den enkeltes nivå.
1984: Vardåsen skoles 2.
byggetrinn bestod av en utvidelse av skolebygget på 1400 kvm og gav nå plass
for 1. – 6. trinn. Nybygget inkluderte også et tilflukts-rom på 200 kvm. Det
var innvilget kr. 9.800.000,- til byggeprosjektet, og kr. 954.000,- til
inventar og utstyr.
Mellomtrinnet
flyttet inn i det nye bygget. Dette var også organisert i åpne landskap, men
med mulighet for lukking ved hjelp av foldevegger.
Antall
pedagoger økte parallelt med at antall klasser økte fra 9 til 12. Antall
pedagoger var nå ca. 20.
Lærerstudenter i
praksis: Vardåsen skole har vært øvingsskole for studenter ved lærerutdanningen i
Kristiansand, helt siden starten i 1971. Flere av pedagogene ved skolen var ansatt
som øvingslærere ved Lærerhøgskolen. I perioder var Vardåsen skole den skolen i
Kristiansand som tok imot flest lærerstudenter i praksis.
Vardåsens egen leirskolemodell: I 1989 ble Geirulv
Stoveland ansatt som inspektør. Han innførte Vardåsen skoles særegne
leirskolemodell med Skogskole på 5.
trinn, Kystskole på 6. trinn og Fjellskole på 7. trinn. Småtrinnet hadde
en aktiv uteskoleprofil. Det ble praktisert uteskole én dag i uka på
småtrinnet.
Musikk og dans: Skolegårdsdans for alle og
danseoppvisning av elever på 6. og 7. trinn har lange tradisjoner på Vardåsen.
Dansegleden er merkbar. Store fellesarrangement med sang og musikk har gjennom
årene satt sitt preg og gitt mange flotte opplevelser for elever, foresatte og
skolens ansatte.
1993: Det ble bygget nye
klasserom til førskolen, som fra 1997
ble 1. trinn.
SFO: Det har helt siden starten i 1994 vært stor oppslutning om
SFO-tilbudet på Vardåsen skole. SFO-leder og pedagog Arild Øvsthus, har siden
starten satt preg på det pedagogiske SFO-tilbudet for barna på 1. – 4. trinn.
Meningsfulle og varierte aktiviteter ute og inne har vært vektlagt. De fleste
fagarbeiderne er ansatt i 100% stilling og jobber både i SFO og i skolen. Dette
har sikret kontinuitet og kvalitet på tilbudet i SFO.
1998: Mindre endringer ble
gjort på bygget. Det gamle bygget ble bygget sammen med det nye.
2002: Skolen ble bygget ut og
fikk et stort og sentralt plassert bibliotek, samt egne arbeidsrom for
lærerteamene 1. – 7. trinn. Samarbeidskulturen fikk bedre kår. Ledelsen la mye
tid i å sette sammen pedagogene i velfungerende team. Det er to grupper på
hvert trinn, men lærerteamet samarbeider tett og elevene har mange felles
opplegg i løpet av ei skoleuke.
Skolens rektorer gjennom tidene:
Eivind
Timenes rektor 1971 - Laila Brunvand rektor 1973 - Artur Tjemsland rektor: 1992
-
Anne
Svensson rektor 2001 – Geirulv Stoveland rektor 2008 - Anne Svensson rektor
2010 –
Bente
Marit Trygstad rektor 2017 –
Vardåsen skoles historie er sammenfattet av
Geirulv Stoveland og Bente Marit Trygstad