Om et trygt skolemiljø

Torridal skole har en visjon: “Trygghet skaper trivsel, og trivsel skaper læring”. Å skape et trygt skolemiljø for elevene på vår skole står sentralt i vår virksomhet. Trygghet er et grunnleggende prinsipp for å fremme trivsel og læring.

Først omhandler dette arbeidet å etablere klare regler og forventninger, med målsetting om respekt og samarbeid. Skolens ledelse og lærere har utarbeidet felles rutiner for håndtering av mobbing og konflikter, som har til hensikt å sørge for god kommunikasjon og samarbeid mellom skole og hjem.

Vi arbeider kontinuerlig for å skape et inkluderende miljø hvor elevene føler seg sett og verdsatt, og her er elevmedvirkning et sentralt begrep. Variert undervisning, velvalgt faglig innhold, sosiale begivenheter og felles prosjekter er momenter som vi mener styrker vårt miljø – både i og utenfor klasserommet. Vi arbeider også for å anerkjenne mangfold og ulikheter i elevmassen.

Lærerne spiller en nøkkelrolle i å modellere positiv atferd og i å veilede elever i å utvikle gode sosiale ferdigheter.

Foreldreengasjement er også viktig. Når foreldre er involvert i skolens aktiviteter og deltar i dialogen om barnas læring og trivsel, styrkes båndet mellom skole og hjem, noe som igjen bidrar til et tryggere miljø for alle elever.

Samlet sett krever det systematisk arbeid og samarbeid mellom skoleledelse, lærere, elever og foreldre for å bygge og opprettholde et trygt og støttende skolemiljø.