Inkludering og medvirkning

Inkludering og medvirkning på Torridal handler om at elevene skal etablere og styrke et forhold til egen utvikling, samt oppleve at de har stemme i egen utdanning. Vi arbeider for at elever skal kjenne på tilhørighet og eierskap til skolen og læringsprosessen de er en del av. 

På Torridal Skole jobbes det for elever skal oppleve seg hørt og sett, og at de er en sentral aktør i avgjørelser som angår dem – både direkte og indirekte.

En viktig arena for elevmedvirkning er elevrådet. Elevrådet består av elever fra hver klasse som representerer sine medelever, og som kan ytre og dele sine meninger om skolebaserte avgjørelser. Gjennom deltakelse i elevråd og klasseråd lærer elevene om demokratiske prosesser hvor de også kan være aktive deltakere. Ved deltakelse kan man få en dypere forståelse for elev- og klasserådets funksjon, og hvordan man direkte og indirekte er med på viktige avgjørelser. 

Vurdering for læring er en sentral komponent hva angår elevmedvirkning. På Torridal skole arbeider vi for at elevene skal være aktive deltakere i egen læringsprosess. Tilbakemeldingskultur, egenvurdering og selvrefleksjon vil være grunnleggende for å skape bevisste elever – både når det gjelder deres styrker og deres potensiale for utvikling.