Torridal
skole har en visjon: “Trygghet skaper trivsel, og trivsel skaper læring”. Å
skape et trygt skolemiljø for elevene på vår skole står sentralt i vår
virksomhet. Trygghet er et grunnleggende prinsipp for å fremme trivsel og
læring.
Først
omhandler dette arbeidet å etablere klare regler og forventninger, med
målsetting om respekt og samarbeid. Skolens ledelse og lærere har utarbeidet felles
rutiner for håndtering av mobbing og konflikter, som har til hensikt å sørge
for god kommunikasjon og samarbeid mellom skole og hjem.
Vi
arbeider kontinuerlig for å skape et inkluderende miljø hvor elevene føler seg
sett og verdsatt, og her er elevmedvirkning et sentralt begrep. Variert
undervisning, velvalgt faglig innhold, sosiale begivenheter og felles
prosjekter er momenter som vi mener styrker vårt miljø – både i og utenfor
klasserommet. Vi arbeider også for å anerkjenne mangfold og ulikheter i
elevmassen.
Lærerne
spiller en nøkkelrolle i å modellere positiv atferd og i å veilede elever i å
utvikle gode sosiale ferdigheter.
Foreldreengasjement
er også viktig. Når foreldre er involvert i skolens aktiviteter og deltar i
dialogen om barnas læring og trivsel, styrkes båndet mellom skole og hjem, noe
som igjen bidrar til et tryggere miljø for alle elever.
Samlet
sett krever det systematisk arbeid og samarbeid mellom skoleledelse, lærere,
elever og foreldre for å bygge og opprettholde et trygt og støttende
skolemiljø.