NRK.no: - En samarbeidssatsing om bekymringsfullt
skolefravær PÅ TINNTJØNN SKOLE
|
Skolen er et knutepunkt som skal favne hele bredden i befolkningen.
Mange er på gjennomreise. Barn med en retning og reisemål. Som det
hektiske mylderet på en storflyplass strømmer flokkene forbi, men bare til
låns.
Vi har skapt rom og kjøreregler, systemer og kulturer, for at alle de
reisende skal lære å klare seg best mulig selv.
Likevel ankommer det noen som bare reiser med seil. Disse kan trenge
fyrlys og en trygg havn på sin vei.
For noen av disse har reisen stoppet helt opp, og vi trenger å finne en
ny port til fellesskapet.
Reisen tar vi ikke for barnet, men sammen med
det.
(Foto: Frank Otto Pedersen)
|
NRK.no - Har slitt med fravær i flere år – nå møter barna på skolen igjen
Bekymringsfullt
skolefravær er en økende utfordring i samfunnet. Tinntjønn skole har derfor
startet en avdeling kalt Skoleporten for elever som strever med nettopp dette.
Hos Skoleporten møter vi eleven der den er. Vi tar oss tid til å bli kjent med
eleven, bygger opp relasjonen og skreddersyr en plan for hver enkelt elev. Våre
elever har individuelle mål, men felles for alle, er at de skal oppleve
mestring, trygghet og inkludering.
Vi ser at der det har
vært stort fravær over lengre tid er det nødvendig med støtte til både elever og
deres familier. Vi ber alle om å ha en samtale med vår familieveileder ved
oppstart i Skoleporten.
Vi vil utvikle en
arena sammen med barna og deres foresatte, og bruke den kunnskapen dette gir
til nytte for andre skoler.
Det skal være en
plass hvor vi tar oss av elever, utvikler gode metoder/modeller og kompetanse
for å kunne imøtekomme den økende bekymringsfullt skolefravær vi ser.
Vi ønsker å utvikle
tilbudet på tre plan:
- Utvikle skoletilbudet på Tinntjønn for å forebygge og gi et skoletilbud som treffer bredere. Ta imot elever som strever med bekymringsfullt skolefravær og bruke skolen som en tilbakeføringsarena.
- Utvikle kapasiteten på nærskolen gjennom modeller/kompetanse for å forebygge og bremse tidlig utvikling. Dette kan deles med andre skoler og barnehager.
- Starte opp og samarbeide med et tverrfaglig skolefraværsteam i kommunen.
Vi har et fagmiljø som sammen skaper en faglig ramme:
- Pedagog og miljøveiledere (vernepleiere) på skolen.
- Statped i veiledning.
- Familieterapeut/veileder.
- ABUP med behandlende psykolog.
- PPT i veiledning og sakkyndig vurdering.
- Forskermiljø via Universitetet i Agder (under etablering).
I tillegg har vi
etablert panel vi kan lære av:
Foreldrepanel: Bestående av foreldre som har lang erfaring i møte med det offentlige med
egne barn som strever på skolen. Videre har vi planer om elevpanel, fagpanel og
skolepanel
Hovedstrategi
Skolen og eleven
utfordres på hva som er et godt felleskap? Hva er normalt?
Vi vil hele tiden
vurdere hva vi oppfatter som riktig tilnærming og tiltak, men i hovedsak følge
en strategi som innebærer:
- Ønske velkommen og lytte til barnet og foresatte – etablere en trygg relasjon.
- Sammen med eleven finne en strategi for deltakelse – bygge deltakerrelasjon.
- Etablere en rutine for deltakelse, deretter faglig tilnærming – bygge en innsats-relasjon.
- Bygge gruppedeltagelse og jevnaldrenderelasjoner.
- Øke gruppedeltagelse i mindre klasser og flere jevnaldrenderelasjoner med forskjellig nærhet.
- Ordinær deltakelse i skoleløp.
Vi har ingen
begrensning i progresjon og er avhengig av at eleven er med på reisen hele
veien.