Klassetrivsel – undersøkelse om læringsmiljøet

Vi vil på skolen gjennomføre trivselsundersøkelsen Klassetrivsel, for å undersøke en ekstra gang om vi klarer fange opp alt i elevmiljøet. Formålet er å følge med på miljøet og sikre at hver enkelt elev og hvert enkelt barn trives i klassen og på skolen. Dette er et meget nyttig verktøy for skolen for å kunne få frem elevens egen stemme om hvordan de opplever det å være i klassen og samspillet med de andre elevene.

Informasjon om Klassetrivsel
Kristiansand kommune har valgt Klassetrivsel som digitalt verktøy for å undersøke trivsel til elever på skolene. Formålet med gjennomføringen er å sikre at hver enkelt elev trives i klassen og på skolen. Klassetrivsel som gjennomføres høsten 2023 - har kun til hensikt å følge med hvordan elevene trives i klassene og på skolen.

Hva er Klassetrivsel? 
Klassetrivsel samler inn informasjon direkte fra elevene. Undersøkelsen kartlegger hvem som har bruk for støtte eller hvem som ikke trives på skolen. Undersøkelsen kan brukes i samtaler med elever og med hjemmene.

Undersøkelsen gjennomføres per klasse av lærer og all deltakelse er frivillig.  Konsekvensen av ikke å delta er ikke annet enn at skolen ikke får frem elevens stemme.
Behandlingsgrunnlaget er hentet fra Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) Art 6. 1-C; som beskriver tiltak som er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse i å følge med på at elevene har et trygt og godt læringsmiljø, i Opplæringslovens kap. 12.

Det er kun ansatte med tjenestelig behov, det vil si de som har behov i sin stilling, som får tilgang til resultatene.

Informasjonen blir brukt i oppfølging og utvikling av et godt læringsmiljø i klassene, men det er også nyttig om skolen klarer å avdekke saker de ikke ellers hadde klart å finne ut. Klassetrivsel vil få frem et sosiogram som kan hjelpe lærer å se hvem som er sammen og hvem skolen trenger ta en samtale med. Det kan også føre til at skolen må gjennomføre samtaler med andre elever og foresatte for å vurdere om det skal settes i gang tiltak. Dette kan være samtale-støtte og vennehjelp for å få det bedre på skolen.

Vi understreker
Deltakelse i Klassetrivsel er frivillig. Konsekvensen av ikke å delta kan føre til at skolen overser hvordan enkelte elevene har det på skolen. Kommunikasjonen om evt. å ikke delta må skje med dialog med kontaktlærer.

Elever og foresatte har rett til innsyn i svarene eget barn har gitt, men ikke i hva andre barn har svart. Foresatte og elever kan henvende seg til kontaktlærer om de ønsker innsyn i om deres barn er omtalt eller informasjon er gitt av andre elever.

Elever og foresatte har rett til retting og sletting av opplysningene om noen angrer på deltakelse. Eleven skal alltid informeres før opplysninger blir meddelt tredjepart, det vil si at skolen må ta opp informasjon med andre, f. eks helsesykeleier.

Se også vedlagt faktaark fra Skolevisjoner med informasjon.