Politiet har den siste tiden sett at en del ungdommer gjør
endringer på EL-sykkel sin, slik at sykkelen går mye fortere. På den måten
endrer også klassifiseringen av framkomstmiddelet seg.
Politiet ønsker derfor å
informere foreldre, slik at vi kan forebygge både ulykker og bøter for ulovlig
bruk.
Når man endrer ytelsen slik at man kjører over den tillatte
hastighet så endrer man også klassifiseringen på kjøretøyet.
Det betyr at man
vil kunne bli straffet som om man kjører moped eller motorsykkel.
De senere årene og spesielt de siste månedene har det vært en
økning i bruk av EL-sykler som modifiseres til å bli klassifisert som moped.
Modusene her er at ungdom kobler ut en ledning rett under "salen" som
gjør at fremkomstmiddelet går fra å være en EL-sykkel til en moped. Hastigheten
går da til å være 30-50 km/t uten pedalkraft.
Det er mulig å påvirke hastigheten på andre måter ved eks å bytte
batteri eller koble andre ledninger.
Disse kjøretøyene bruker ungdom både på torget, på sykkel og
gangsti og i kjørebanen. Det har vært flere klager fra innbyggerne om uaktsom
kjøring med disse kjøretøyene.
Kjøretøyene brukes uten hjelm og det er stort
skadepotensiale både for fører og tredjeperson som er gående eller syklende.
Politiet er kjent med at disse kjøretøyene brukes til og fra skolen.
Politiet vil ha fokus på denne utfordringen i tiden fremover og
vil opprette straffesaker på ulovlig bruk. Politiet ønsker derfor å være i
forkant med å informere foreldre om regelverk.
Vi håper at dette fører til at
dere kan forebygge selv før politiet må opprette straffesak ved kontroll av
kjøretøy som det har blitt gjort endringer på.
Regelverk
En EL-sykkel er en tråsykkel som er påmontert en hjelpemotor. En vanlig EL-sykkel kan ha en hjelpemotor med nominell effekt på høyst 0,25 kW.
Motorkraft uten bruk av pedaler skal opphøre ved 6 km/t.
Når man trår med pedaler skal effekten til hjelpemotoren gradvis reduseres, og opphøre helt ved 25 km/t.
Det er noen som kobler om disse slik at man kan bruke disse helt eller delvis uten å bruke pedaler. Dette er ikke tillatt, og kan medføre straff og inndragelse av sykkelen.
Det er også noen som monterer egne batterier eller på andre måter endrer sykkelens ytelse, slik at de kan gå langt over 25 km/t enten med eller uten hjelp av pedaler.
Når man endrer ytelsen slik at man kjører over den tillatte hastighet så endrer man også klassifiseringen på kjøretøyet. Det betyr at man vil kunne bli straffet som om man kjører moped eller motorsykkel.
Med hilsen
Seksjon for forebyggende og patrulje Jæren politistasjon