Meny
Forside
Besøksadresse Johannes Læringssenter Haugesundsgate 27 4014 Stavanger Telefon: 51 50 88 10 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Rektor: Harald Nedrelid
Send e-post med din henvendelse til:
Veilederkorps barnehage
Styrer Barnehage
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Tid

Foreldre som ikke er kjent med hva en norsk barnehage er trenger ekstra god tid på å bli kjent med barnehagen og føle seg trygg på de ansatte. Å bruke god tid på oppstarten med nye flerspråklige foreldre er godt investert tid!

På denne siden finner du mer om disse temaene:

  • Den første tiden i barnehagen
  • Ulike modeller for tilvenning
  • Praktiske tips
 

 


 
Den første tiden i barnehagen 

Mange barnehager har god erfaring med å ta imot nye flerspråklige barn og det første møtet med barn og foreldre blir gjort på forskjellige måter. Trygghet skapes gjennom gode relasjoner og samarbeid med foreldrene og det er nødvendig for barnehagen å bruke nok tid på å bli kjent med barnet og familien.           .

Selv om det finnes gode rutiner for oppstarten i barnehagen, vil foreldre og barn være ulike og ha ulike behov. Noen barn trenger lengre tid sammen med foreldrene sine i tilvenningsfasen, mens andre blir fortere trygge. I tillegg skal også foreldre som ikke er kjent med den norske barnehagen bli kjent og trygg på både voksne og på innholdet i barnehagen. Derfor må barnehagene gi rom for forskjeller, samarbeide med foreldrene og evaluere underveis hvordan tilvenningen skal foregå for hvert enkelt barn. Det er viktig at de ansatte skaper god dialog med foreldrene for å finne ut hvordan tilvenningen bør foregå.

Det kan ha stor betydning for foreldrene å få informasjon på sitt språk. Nye foreldre har ofte mange ting de lurer på, det er derfor viktig at de ansatte gir rom for å stille spørsmål. I mange kulturer er det ikke vanlig at foreldrene er ønsket inn i et samarbeid med barnehagen, og noen foreldre må kanskje derfor oppfordres til å stille spørsmål.

 

Ulike modeller for tilvenning 

  • Hjemmebesøk. Å gå på besøk hjem til familien før barnet skal begynne i barnehagen og å møte familien på deres arena, kan være en god start for barn og foreldre og for barnehagen. Barnehagen kan vurdere om de skal ha med noe fra barnehagen til barnet eks en bildebok med bilde av de voksne på avdelingen, av ulike aktiviteter, av rommene på avdelingen, av utelekeplassen etc. Aursmoen barnehage har arbeidet med å lage en god tilvenning med bruk av hjemmebesøk. Aursmoen er en samarbeidsbarnehage for flyktningetjenesten i sin kommune. Les mer i artikkelen Når barnet begynner i barnehagen.
  • Faste besøksdager i barnehagen utover hele våren hvis foreldre har behov.
  • Femdagers-modell. For foreldre og barn som ikke kjenner den norske barnehagen er det ekstra viktig å få bruke god tid i tilvenningen. Det er med på å trygge barn og foreldre i den nye situasjonen og skape forståelse for hverdagsaktiviteter og det som skjer i barnehagen. "Jåttå-modellen" anbefaler fem dagers tilvenning. Modellen tar utgangspunkt i trygghetssirkelen med fokus på å sikre nære og trygge relasjoner. Les mer om temaet her: Foreldreaktiv tilvenning skaper trygge barn
 


Praktiske tips:

  • Visualisere dagens innhold ved å henge opp tydelige og gjenkjennelige bilder av dagsrytmen. Det er med på å skape trygghet og støtte barnet slik at det får en bedre forståelse for hva som skal skje. Bruke bilder i overganger for eks. foto fra barnehagen av måltid, lek, ryddesituasjon, samling, vask av hender, påkledning, utelek osv.
  • La barnet få ta med noe kjent hjemmefra som skaper trygghet for barnet i den nye situasjonen for eks. en leke, smukk, noe som lukter av noe hjemme.
  • La barnet ta med egen mat som er gjenkjennelig og som barnet liker. Bruke tid på tilvenning til maten som serveres i barnehagen.
  • Gi tilgang på ulikt leketøy og utstyr i familiekroken for eks. dukker med ulik hudfarge, mat fra ulike kulturer, kjøkkenutstyr, utvalget av bøker i bokkassen
  • Bruke gjenkjennelig musikk for barnet i hverdagssituasjoner, i sovetid, i avskjeden med foreldre dersom avskjeden blir vanskelig for barnet. Spør foreldre om tips til sanger, musikk, evt få mor/far til å synge inn sanger. Syng mye med barnet det skaper trygghet og styrker relasjonen. Se mer om sang og musikk under Anerkjennelse
  • Ta bilder av ulike hverdagssituasjoner og bruke disse i samtalen med foreldre i hentesituasjonen, dagtavle
  • Bruke kroppsspråket i kommunikasjonen med foreldre, Oversettelses apper (sayHi , google oversetter).
  • Lage små infobildekort til foreldre, eks påfyll av klær, bleier, annet utstyr. kortene kan henges opp på barnets plass ved behov.