Opplæringen skal skje i samarbeid og
forståelse med hjemmet, og samarbeidet skal bidra til å styrke elevenes læring
og utvikling.
God kommunikasjon mellom hjem og skole bidrar
positivt til skolens arbeid med læringsmiljøet og til elevenes oppvekstmiljø.
Foreldrene og foresatte har hovedansvaret for barnets oppdragelse og utvikling.
De er barnas og ungdommenes viktigste omsorgspersoner og har kunnskap som
skolen kan bruke for å støtte elevens danning, læring og utvikling. Skolen har
det overordnede ansvaret for å ta initiativet til og tilrettelegge for
samarbeid. Dette innebærer å sørge for at foreldre og foresatte får nødvendig
informasjon, og for at de gis mulighet til å ha innflytelse på sine barns
skolehverdag.
Hjemmets holdning til skole er av stor betydning
for elevenes engasjement og skoleinnsats. Foreldre og foresatte møter skolen
med ulike behov, forventninger og meninger om skolens mål og praksis. Det kan
skape spenninger som kan være krevende for skolen å håndtere. Skolen må gi
tydelig uttrykk for hva den skal og kan tilby, og hva som forventes av hjemmet.
God og tillitsfull dialog er et gjensidig ansvar. Skolen må imidlertid ta
hensyn til at ikke alle elever har samme mulighet til å få hjelp og støtte i
hjemmet.
Kilde: 3.3 Samarbeid mellom hjem og skole,
Overordnet del, Lærerplanen 2020