Flexid-logo
Publisert: 28. august 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Oda Lohne Van Der Eynden

FLEXID-kurs på Torridal skole

"Jeg har mange svar, egentlig, men de passer ikke til noen av spørsmålene jeg får fra lærern..."
- Elev på Flexidkurs.

Et godt mangfold krever innsats. Vi tror at mennesker med oppvekst i flere kulturer har uforløste ressurser. Flexid er en nøkkel til å oppdage og bli bevisst følelser som oppstår, når kulturelle verdier og praksis utfordres. Gjennom teori, lek og rollespill bevisstgjøres deltakere på egen identitet, tilhørighet og muligheter i samfunnet.

Kurset har 12 samlinger, og foregår i skoletiden. Alle klassene på 8.-10. trinn blir informert om kurset, og elevene på ungdomsskolen med flerkulturell bakgrunn, blir invitert på kurset. Vi starter opp kurset etter høstferien 2024. Foreldrene til kursdeltagerne blir også invitert til en foreldrekveld, hvor de får en introduksjon til Flexid.

Ungdommene som har vært på Flexidkurs hos oss forteller om at de føler seg tryggere i seg selv, de føler seg mindre alene i sin flerkulturelle identitet og de har mange ideer om hvordan de være med på å forme byen vår til å bli en mer inkluderende by for alle. I høst kom blant andre ordføreren, Mathias Bernander, og oppvekstdirektøren, Kristin Eidet Robstad, på besøk hos oss for å snakke med - og lære av - ungdom hos oss som har vært på Flexidkurs.

Les mer om kurset på FLEXID sine hjemmesider

Kontakt oss kursledere, Cecilie Daland eller Oda Lohne van der Eynden, hvis dere har innspill eller spørsmål til kurset.