Publisert: 24. august 2024 | Sist endret: 24. august 2024 | Forfatter: Hilde Sollie

Leksetid 3. - 7. trinn

Vi håper dere har hatt en flott start på skoleåret. Vi ønsker å informere dere om en liten endring i skoledagen. Leksetiden vil nå bli før undervisningen, med et lite unntak på 3. trinn. Vi mener dette vil ha flere positive effekter for både elevene og dere som foreldre.

Her er noen av fordelene vi ser ved denne endringen:

Bedre konsentrasjon om morgenen: Mange elever er mer opplagte og konsentrerte om morgenen. Ved å gjøre lekser før undervisningen starter, kan elevene dra nytte av denne høye konsentrasjonen, noe som kan føre til bedre læring og forståelse.

Redusert stress for familien: Lekser etter skoledagen kan ofte føre til stress i hjemmet, spesielt for foreldre som har en travel hverdag. Ved å fullføre leksene på skolen, kan ettermiddagene brukes til kvalitetstid med familien, fritidsaktiviteter og hvile.

Økt ansvar for egen læring: Elevene vil lære å strukturere morgenen sin bedre og vil utvikle gode vaner og ferdigheter for tidsstyring og selvstendighet, noe som vil være nyttig i deres videre skolegang og liv.

Vi håper dere ser verdien og støtter deres barn i å tilpasse seg den nye rutinen. Vi er tilgjengelige for spørsmål og tilbakemeldinger, og ser frem til et givende skoleår for alle.

Vennlig hilsen,

alle oss på barneskole

Skolen organiserer frivillig leksetid for elever på 3. – 7. Klasse i klassens klasserom. Den er organisert som 2 x 30 minutter:

Leksehjelpernes oppgave erstatter ikke foresattes ansvar om å følge med i elevens skolearbeid. Leseleksene skal også gjennomføres hjemme 😊

På leksetiden:
- arbeid vi med oppgavene
- er det arbeidsro og vi fremsnakker hverandre
- hjelper vi medelever og samarbeider om mulig
- møter vi alltid opp, hvis ikke foresatte har gitt beskjed til kontaktlærer om fravær

Ønsker ditt barn å delta på leksetid? Send en melding i Visma til kontaktlærer, gi beskjed om en kommer på begge eller kun den ene leksetiden 😊