Vurdering for læring.
De fire prinsipper for VURDERING FOR LÆRING:
- Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem.
- Elevene skal få tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller presentasjonen.
- Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg.
- Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling.
RAV:
R= Reproduserer kunnskap - Lav grav av måloppnåelse.
A= Anvender kunnskap - Middels grad av måloppnåelse.
V= Vurderer kunnskap - Høy grad av måloppnåelse.
Læringssløyfe:
Til høyre under vedlegg finner du læringssløyfen vår.
Denne fokuserer på 4 ting:
- Hva skal vi lære?
- Bli i tekst - bruk samme teksten til mange læringsmål.
- Legg vekk oppgavene i større grad - fokuser på læring og læringsstrategier i timene.
- Bruk tester og prøver til noe i etterkant.