Det viktigste.
Det viktigste av det viktigste på Sokndal skole.
- Alt vi gjør settes opp mot visjonen - skaper vi kunnskap for livet?
- Vi formidler kunnskap, og har ukens test hver uke.
- Kjerneoppgavene i skolen er undervisning, vurdering og planlegging av
undervisning.
I klasserommet:
- Læringssløyfa er grunnlaget for undervisningen.(Med tilpasninger for
ulike trinn.)
- Lærer går alltid først inn i klasserommet, så kommer elevene.
- Det er en tydelig oppstart på alle timer.
- Ingen elever sendes til vanlig ut av klasserom i timer, uten følge av
voksen.
- Den voksne bestemmer plassering i klasserom, sammensetning av grupper, lag osv.
Første skoledag er det lapp på pulten med elevens navn, som viser hvor han/hun skal sitte.
- All aktivitet styres av en voksen.
- Det er ro under spising.
- Vi holder klasserommet ryddig.
Dokumenterer:
- Alle henvendelser, møter m.m. som angår elever ved f.eks mobbing dokumenteres med et enkelt skriv i elevens mappe.
Mobbeplan:
- Mobbeplanen gjennomgås i alle klasser, det føres mobbelogg jevnlig.
Kommunikasjon og relasjon:
- Vi arbeider med å få god kommunikasjon (IVK innføres gradvis)
- Vi er hele tiden bevisst på å bygge gode relasjoner til elevene.
- Vi lar alltid tvilen komme ”tiltalte” til gode.
- Vi vet at barns uro egentlig er å klage. Vi prøver å finne ut hvorfor de er urolige.
- Vi sørger for at elever får jobbe med det de kan, ikke bare med det de ikke kan!
- Det er mestring som gir trivsel – ikke trivsel som gir mestring!
- Skoledagen er forutsigbar for alle elever, elever som har behov for det, får tydelig beskjed om endringer.
- Vi bruker skjema for avvikende elevatferd.
Vurdering:
- Vi arbeider kontinuerlig med vurdering.
- Underveisvurdering.
- Læringssamtale.
Gratisprinsippiet:
- Vi følger gratisprinsippet.
Forteller den positive historien:
- Vi respekterer alle fag, og snakker positivt om skolen og elevene våre.
Plan for vold og trakassering:
- Vi følger plan for vold og trakassering.