Sy å maskin: 6.-7.klasse

På denne aktiviteten skulle elevene sy seg ulike klesplagg av blant annet gamle dynetrekk. Vi fikk tatt oss en prat med flere av elevene for å høre hvordan de hadde det.
Vi var på symaskinaktiviteten og vi intervjuet Sophie fra 6B. Vi spurte henne om hun hadde gledet seg til denne dagen og hun svarte med et smil at det hadde hun. Så spurte vi henne hva hun gledet seg mest til og hun svarte klærne som hun lager, altså det ferdige resultatet. Sophie sa det var gøy å sy og at hun nå syr en shorts.
Susan fra 6A gleder seg masse til å bli ferdig, og hun synes dette er veldig gøy. Hun forteller også at det er litt vanskelig å sy, og at hun akkurat nå syr seg en bukse. Hun lærer seg å sy raskt.

Alle i sygruppen syr "pyjamasbukse" av stoffet de har fått utdelt. De syr sammen mønster og syr det sammen etterpå.
Linnea i 7A ble intervjuet og fortalte at hun liker å sy fordi hun liker  gjenbruk og å få nye klær av det. Hun anbefaler det til folk som liker å gjøre håndarbeid. Linnea ville sy fordi hun liker å lage ting som kan brukes og hun liker å være kreativ.

I sy-gruppen var også Celine i 7B som elsker å sy og har det gøy med det. Hun vil gjerne anbefale det til alle som liker å sy, men ikke til de aller yngste elevene, fordi maskinene kan være farlige, så da trenger de hjelp. Det beste med å sy er at Celine liker å lage klær, så da passer det perfekt.

Main Image
Bilde 1 av 6