På Sandved skole har alle klasser en Sammentime hver uke. Timen er en del av skolens forebyggende arbeid for å fremme et trygt og godt skolemiljø og øke elevenes sosiale kompetanse. Sosial kompetanse er en forutsetning for å lykkes både sosialt og faglig. Gode venner, trivsel i friminutt og timer, legger grunnlaget for læring. I Sammentimene benytter vi ulike metoder som bla. samtale, rollespill, lek, filmsnutter og samarbeidsøvelser for å belyse målet. Det er skolens sos.ped.team som utarbeider forslag til innhold i timene.
Hele skolen jobber med felles sosiale mål som endres hver måned. Målene er synlige i klasserommet og på ukeplanen. Disse målene har vi valgt å symbolisere gjennom en blomst som vi kaller respektblomsten. Denne henger i alle klasserom og på SFO.
Kronbladene bærer navnet til de fem ferdighetene knyttet til sosial kompetanse:
Empati - evne til å sette seg inn i andres følelser
Ansvarlighet - evne til å passe på seg selv og følge regler/beskjeder
Samarbeid - evne til å samhandle med andre
Selvkontroll - evne til selvinnsikt og å kontrollere egne handlinger
Selvhevdelse - evne til uttrykke egen behov og meninger
Blomstens stilk er anerkjennelse. De voksnes anerkjennelse er sentral for at elevene skal klare å utvikle sosiale kompetanse.
Blomsten har en en kjerne som heter respekt. Vi ønsker at Sandved skole skal være en skole der voksne og barn har gjensidig respekt for hverandre.