3.og 4.trinn har i naturfag arbeidet med ulike stoffer. I den forbindelse har de gjort flere praktiske forsøk.
Mål i fra Kunnskapsløftet:
Fenomener og stoffer:
-gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger.
Forskerspiren:
-bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne
observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har
observert. -bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om
resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale
hjelpemidler.
Elevene i 3. og 4.trinn har arbeidet med vannets egenskaper og sett hvordan vann opptrer i de ulike formene det kan være i. De har frosset vann og sett hvordan det utvider seg i volum og kokt vann for å studere dampen, som igjen blir til vann. I den forbindelse var det interessant å se om melk hadde de samme egenskapene. Vi bestemte oss for å se på hva som skjedde når vi blandet ulike stoffer sammen og endte opp med at vi ville lage kleppmelk. Da fikk de se hvordan vi blandet tørre stoffer sammen med væske, og hva varmebehandling gjorde med dette. De fikk se ulike kjemiske reaksjoner. De lurte på om dampen fra melka, ble til melk igjen, og oppdaget fort at det var vanndamp. Hele prosessen gav flotte diskusjoner og refleksjoner over stoffenes egenskaper. Og kleppmelken, den ble ekstra god!