Julemarkeringen
står sterkt i norsk kulturarv og tradisjon, og både opplæringslovens
formålsparagraf § 1-1 og læreplanene sier at skolen har et ansvar for å
formidle kultur og tradisjoner.
Opplæringsloven
§ 2-3a første ledd gir elevene rett til fritak fra aktiviteter og arbeidsmåter
i opplæringen som de ut fra sin egen religion eller livssyn opplever som
utøvelse av en annen religion eller tilslutning til et annet livssyn.
Det
samme gjelder deler av undervisningen som de opplever som støtende eller
krenkende.
Retten til fritak gjelder ikke kunnskapsinnholdet i de ulike
emnene i læreplanen.
Bestemmelsen er generell og
gjelder hele grunnopplæringen
Elever over 15 år kan selv
kreve fritak, mens foreldrene avgjør for elever under 15 år
Skolen skal årlig informere
elever og foreldre om retten til å kreve fritak
Det er
opp til eleven/familien selv å vurdere hva som er krenkende eller som de
opplever som utøvelse av en annen religion.
Også aktiviteter som vanligvis
vurderes som nøytrale, slik som åpning av julekalender og juleverksted, kan
oppleves som krenkende for noen elever og familier.
Elevene kan imidlertid ikke fritas for å lære om julen og
tradisjonene, men de kan fritas for aktivitetene.
Elever
som er fritatt fra aktiviteter eller arbeidsmåter på grunn av livssyn eller
religion, har rett til tilpasset opplæring. Målet er at eleven skal kunne nå de
samme kunnskapsmålene i faget som sine medelever. For eksempel må elever som
ikke kan lage julepynt, få materiell og veiledning slik at de kan lage noe
annet fint.
Retten
til et godt psykososialt læringsmiljø gjelder også elever med omfattende
fritak. For yngre barn kan det være særlig vanskelig å ikke få lov til å delta
i juleforberedelsene sammen med resten av klassen. En god dialog med hjemmet om
hva eleven kan delta i er viktig slik at eleven ikke ekskluderes mer enn
nødvendig. Vi bør også sørge for at ikke alle hyggelige aktiviteter i klassen
er julerelaterte.
Skolegudstjeneste
Skolen
kan arrangere skolegudstjenester som del av sin generelle kultur- og
tradisjonsformidling.
Gudstjenesten kan ikke være en del av KRLE-faget.
Gudstjenesten bør
gjennomføres i forståelse med hjemmene
Det må gis god informasjon
om gudstjenesten og retten til fritak i god tid
Skolen må ha et
livssynsnøytralt alternativ.
Skolegudstjenesten bør ikke
brukes som en skoleavslutning.
Skoleavslutningen bør være livssynsnøytral
slik at alle elever kan delta.
Fra høsten 2016 velger vi å følge
anbefaling fra Udir ved at alle
elever aktivt melder seg på, og at det er samtidig påmelding til
julegudstjeneste og alternativt tilbud på skolen.
Fritak fra deler av KRLE-faget
Krle er et obligatorisk fag og det er ikke anledning til å søke seg fritatt for hele faget.
I forbindelse med navneendringen fra Rle til Krle uttalte departementet følgende i Prp 82.L (2014-15) pkt 5.6.1."Departementet
vil halde fram at sidan innhaldet i faget ikkje blir endra, gir ikkje
dei foreslåtte endringane noko større grunnlag for å melde om fritak,
slik somme høyringsinstansar fryktar. Departementet understrekar at
elevane ikkje kan få fritak frå opplæring om kunnskapsinnhaldet i dei
ulike emna i læreplanen, berre frå «aktivitetar» som dei opplever som utøving av ein annan religion enn deira eigen, jf. opplæringslova § 2-3a."
Elever skal etter skriftlig melding fra foreldrene få fritak fra de
deler av undervisningen som foreldrene eller eleven ut fra egen religion
eller livssyn opplever som utøving av annen religion eller tilslutning
til annet livssyn, eller som de opplever som støtende eller krenkende.
Skolen skal legge til rette for at eleven får annen undervisning innefor
læreplanen.
Elever som er fylt 15 år kan selv sende melding. Meldingen sendes til skolen. Ved behov for veiledning kan du ta kontakt med skolen.
Fritak fra deler av innholdet gir ikke fritak fra opplæring.
(Kilde: Veilederen)