Les om vår reise til Praha, 25.-28. april 2022.
Vårt 3-årige samarbeidsprosjektet mellom Angel skole i Praha og Røsvik skole, nærmer seg slutten.
I april deltok vi på konferansen Supporting Active Citizenship, i
Townhall Prague 12, hvor resultatet av prosjektet ble presentert.
Prosjektet er finansiert av EEA- Grants (EØS-og Norgestilskudd). EØS-midlene er Norges bidrag til sosial og økonomisk utjevning i Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS). Støtten skal også styrke forbindelsene og samarbeidet mellom Norge og mottakerlandene.
I april deltok 3 lærere og rektor på avslutningskonferanse i Praha, hvor resultatet fra prosjektet ble presentert.
I løpet av disse 3 skoleårene har vi delt gode praksiseksempler, lyttet til, og lært av hverandre, og vi har videreutviklet nye undervisningsopplegg, med fokus spesielt på aktivt medborgerskap, elevmedvirkning og delaktighet i prosesser.
Under konferansen ble enkelte av undervisningsoppleggene fra begge land presentert.
Som helsefremmende skole trakk vi fram hvordan vi bruker nærområdet og uteområdet vårt, for å få aktivitet inn i skolehverdagen.
Vi fortalte også om måten vi jobber praktisk og variert, om samarbeid med næringslivet, om noen av våre elevbedrifter, og om hvordan vi bevisst bruker turer i oppstarten av et skoleår for å bygge relasjoner, både mellom elever og mellom elevene og de ansatte. Tilhørerne var meget interessert i dette, og vi fikk mange spørsmål fra salen etter presentasjonene våre.
Sørfold kommune ble presentert i ord og bilder, samt bygda Røsvik og Røsvik skole – og vi viste film og mange bilder fra vår vakre natur.
Tilbakemeldingene var svært positive, og kanskje har vi fristet en og annen tsjekker til å legge ferietur til Norge en gang?
Fra Tsjekkia sitter vi spesielt igjen med lærdom om hvordan de bruker engelsk i sin skolehverdag, helt fra barnehagealder. Angel bruker aktivt «native speakers» i klasserommet, som gjør at elevene får engelsk inn i sin dagligtale.
Vi har fått, og vært med på å utarbeide, nye undervisningsopplegg, og noen av dem har vi allerede implementert i vår undervisning, som Gardenparty og eventyrvandring.
Alle undervisningsopplegg er samlet og trykket i 3 eksemplarer; tsjekkisk, engelsk og norsk.
Det var innholdsrike dager, og på fritida rakk vi å være turister, vandre gatelangs og oppleve vår-stemning i en vakker by, full av historie.
Nå gjenstår å presentere prosjektet her i Norge.
Å være en del av et slikt prosjekt har vært lærerikt, spennende, arbeidsomt og utviklende.
Om andre skoler som leser dette er interessert i internasjonalt samarbeid, også på videregående/universitetsnivå, ta kontakt med oss – og vi kan videreformidle henvendelsen
til enten Angel skole og/eller kontaktperson v/ universitet i Praha.