Inspirerende samarbeidsprosjekt gir nye undervisningsmetoder
Skoleåret 2019-2020 ble
Røsvik skole med i et samarbeidsprosjekt med skolen «Angel » (Zâkladnî skola) i Praha. Så langt har skolene utvekslet undervisningsmetoder med
fokus på medbestemmelse og demokrati. Skolene har utviklet felles metoder og undervisningsopplegg.
Skolene har
lagt bak seg en litt annerledes vår og høst
der de har gjennomført møter og samarbeidet via digitale
plattformer.
Lærerne
Hilde Kjær Karlsen og Birgitte Gleinsvåg forteller
at de gjennom første prosjektår har testet ut flere av
praksiseksemplene og noen av de med så positivt resultat
at skolen vil implementere disse i sine videre
planer:
Ett av disse er:
Eventyrvandring
Ett
av målene i norsk er et elevene skal kunne uttrykke og utfolde seg muntlig
foran et publikum. I løpet av våren 2020 jobbet 8. og 9.
klasse med eventyr.
De valgte seg et eventyr som de gjorde om til et
skuespill. De skrev replikker, utstyrsliste og de laget rekvisita som
de trengte.
Eventyret skulle fremføres på ulike steder i skogen, der
publikum ble loset gjennom ulike scener som var laget klart på
forhånd.
Alt dette var arrangert og bestemt av elevene.
Dette var en
flott måte for 8. og 9. kl å
få fremføre arbeidet sitt foran et publikum som i dette tilfellet var 6 års
gruppa fra Løkta barnehage og 1.-4.
kl.
Det ble også et fint møte mellom høstens skolestartere og elevene våre.
Absolutt en metode vi kommer til å bruke igjen!