Røsvik skole samarbeider videre med Angel skole i Praha. Dette året har mellomtrinnet arbeidet med problemstillingen: "Hvordan kan vi ta
vare på alt som lever rundt og med oss?"
De ulike klassene på mellomtrinnet har arbeidet med forskjellige emner innenfor dette.
Elevene har gjennom flere fag og metoder lært om hvordan de kan ta vare
på miljøet og seg selv på en sunn, bærekraftig måte. De har lært hvordan de kan bli gode
samfunnsborgere. Elevene har gjennom skoleforløpet lært at det er viktig at
vi har et sunt og godt miljø i hele verden. De har lært at gjennom deres arbeid,
bidrar de til at verden blir et bedre sted både for mennesker, dyr og natur.
Målene med dette
prosjektet var:
- elevene lærte å ta ansvar for deres egen helse og miljøet vi lever i.
- de fikk velge hvilke metoder de ville bruke.
- de lærte å sortere søppel, resirkulering, hvordan vi kan redusere CO2-utslippene og ta ansvar for egen helse.
- elevene lærte om FNs bærekraftmål.
- de fikk lære om gjenbruk, redesign, dyrking av mat i egen husholdning, strømsparing og energisparing.
5.klasse har arbeidet med temaet "Bærekraftig matproduksjon". Elevene har sett på norsk og lokal matproduskjon. De har tatt for seg sauedrift, reindrift, jakt og fiske. I tillegg har de sett på hva en selv kan dyrke hjemme. I klasserommet har de dyrket både tomater, paprika og chilli fra frø de har plukket ut av gamle grønnsaker. De har fulgt prosessen fra å så, spiring, prikling, gjødsling, vanning, omplanting og forhåpentligvis høsting av grønnsakene sine. Alle elevene på hele trinnet har fått med seg ulike planter hjem. De har i tillegg sådd nepe, salat og agurkplanter fra kjøpte frø.
De har erfart mye i den praktiske delen av prosjektet. Elevene har i tillegg lagd en powerpoint presentasjon sammen. Her har de lest seg opp, skrevet, forsket og dokumentert hele prosessen gjennom bilder og tekst.
6.klasse har arbeidet med forsøpling som tema. De har sett på hva de selv kan gjøre for å redusere og hindre forsøpling. De har arbeidet aktivt både i klasserommet med søppelsortering, og hjemme.De har samlet batteri til gjenvinning. Elevene har deltatt aktivt 2 ganger på strandryddeaksjoner, ryddet langs veien til 17.mai, deltatt på Beintøft for å redusere Co2-utslippene og vært med på "Aksjon aluminium" der de leverte aluminium til gjenvinning. Elevene har laget en stor presentasjon som tar for seg plast i havet, plast i naturen, hva batteri gjør i naturen dersom det blir liggende der, Co2-utslipp og annen forrurensing. De har sett på redesign og sydd forklær av gamle bukser.
7.klasse har gått i dybden av avfallet vi kaster. Elevene har undersøkt hjemme og på skolen hva som kastes. De har sett på avfallets reise og undersøkt om resirkulering og gjenvinning av de ulike typene avfall. De har kalt prosjektet sitt: "Avfall, en ressurs!". 7.klasse har også arbeidet med redesign i kunst og håndverk, deltat på de ulike aksjonene og strandryddingen.
Alle elevene sitter igjen med mange erfaringer og mye kunnskap om emnene.