Meny
Velg seksjon Forside
Småtrinnet
Mellomtrinnet
Ungdomstrinn
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<november 2024><<
november 2024
mtotfls
28293031010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293001
02030405060708
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
00
dager
:
00
timer
:
00
min
:
00
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Google
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Skolebesøk i Praha

I starten av desember reiste 4 lærere fra Røsvik skole til Praha for å besøke samarbeidsskolen Angel skole, som er ei stor byskole i en av Prahas 22 bydeler. Besøket var et ledd i et internasjonalt samarbeid mellom disse to skolene.

Første kvelden dro vi opp til skolen for å overvære juleavslutningen deres. De hadde satt opp «Nøtteknekkeren», på engelsk. Dette fordi engelsk er et stort satsningsområde på denne skolen. Alle lærerne ved skolen er engelsklærere, og deler av undervisningen foregår på engelsk. Skolen har 1100 elever, og alle elevene bidro til juleavslutningen. De hadde mange forestillinger, der elevene byttet på roller. Det var klassevise innslag og alt ble bundet sammen av et orkester og  fortellere. 

Offisielt program

Dag 2 startet det offisielle programmet av prosjektet «Supporting Active Citizenship». Denne dagen var det en høytidelig seanse hvor vi fikk møte de tsjekkiske lederne av prosjektet, «councilloren» av bydelen og skolens rektor. Deretter var det guiding på skolen, av skolens elever. Elevene som guidet hadde vært gjennom en «audition» for hvordan de ville legge opp en guidet tur, og slik fikk vi hver våre guider. Elevene mestret engelsk på en særdeles god måte, og allerede her fikk vi se hvordan den engelske satsningen deres fungerer. Elevene var rundt 11-12 år gamle, og de viste oss rundt på egen hånd. 

Skolen var rikt utsmykket med pent, innrammede elevarbeider. Vi fikk mange gode ideer til K&H-oppgaver som vi kan gjøre med våre elever. Elevene var tydelig stolte av disse arbeidene sine. De var også ivrige etter å vise oss ulike skriftlige arbeider, stasjonsundervisninger, leseøkter og sine spesialrom. Vi var med i flere av øktene og fikk se hvordan de jobber på de ulike trinnene. 

Engelsksatsning

Ei av øktene vi fikk være med på var K&H. Hele denne økta foregikk på engelsk. Elevene var 7 år gamle. Læreren brukte sang og rytmeinstrumenter for å markere overgang til ny aktivitet. I denne økta laget elevene kort til nissen. For tsjekkiske elever er ikke nissen kjent. Det er «baby Jesus» som kommer med julegaver. Læreren var opprinnelig fra Canada og introduserte elevene for «Santa Claus». I denne timen var hun innom mange ulike mål. Eleven fikk bl.a. bli kjent med julenissen, de tegnet, klipte og limte, de skrev sin egen ønskeliste, de sang om julenissen, de fikk vist fram egne arbeider og de satt i ring og ventet på tur. Når arbeidet var ferdig, skulle elevene samles i en ring på gulvet. Også her brukte læreren en egen sang som handlet om at vi nå samles, elevene satte seg ned, de skulle være stille og vente på tur. 

Vi fikk besøke skolens barnehage under besøket vårt. Her fikk vi se hvordan de bruker det engelske språket i det daglige i barnehagen. Tre dager i uka har de engelsk tale i barnehagen. De har mange «native speakers», lærere og ansatte som har engelsk som morsmål. Disse deltar ved den forsterkede engelskopplæringen de har, i tillegg til de tsjekkiske lærerne som også er engelsklærere. Mange barn i Tsjekkia kjenner til engelsk før de begynner i barnehagen, men der er også barn som aldri har hørt engelsk før. Engelsk lærer de gjennom faste rutiner, som de veksler på å gjennomføre på tsjekkisk og engelsk.  

Fritidstilbud

Skolen hadde et «community center» som hadde en fast ansatt. Dette var et eget sted på skolen hvor eleven samlet seg etter skoletid. Her fikk elevene tilbud om ulike kurs. Lærere og andre yrkesgrupper underviste de ulike kursene/gruppene. Gruppene kunne jobbe med alt fra kunst, musikk, spill o.l. Det var mange elever som benyttet seg av de ulike tilbudene her. Foreldrene hadde lange arbeidsdager, og ønsket at barna deres skulle lære mest mulig. 

Guiding i Praha

En del av det offisielle programmet innebar også guiding i Praha. En av lærerne ved skolen har jobbet som profesjonell guide, og hun tok oss med til Prague Castle. Slottet ligger på en høyde med fantastisk utsikt over byen. Her fins flere kirker, bl.a. St. Vituskatedralen som var et spektakulært skue. Vi besøkte tronsalen og den eldste kongesalen. Vi besøkte «Den gyldne gaten» hvor Franz Kafka bodde en periode. Guiden vår knyttet sammen det vi så med historien.  

Prosjektets hovemål

Hovedmålet med dette samarbeidet er at vi skal utveksle undervisningsmetoder som går på medbestemmelse og demokrati. Vi skal implementere disse i læreplanene våre. Når prosjektet er ferdig skal vi ende opp med 16 ulike undervisningsopplegg, som skal oversettes til norsk, tsjekkisk og engelsk. Dette skal presenteres på arrangementer både i Praha og i Røsvik våren 2021.  

Da vi var i Praha presenterte vi di fire første ferdige versjonene av de norske undervisningsoppleggene, og Angel skole presenterte sine fire første. Sammen korrigerte vi oppleggene slik at de kunne forstås av begge land. Vi ga hverandre tilbakemeldinger og hadde en runde med oppklaringsspørsmål. Neste fase var å presentere fire nye praksiseksempler fra hver av skolene. Disse skal utarbeides utover våren. Da skal alle eksemplene være ferdige, slik at vi til høsten kan jobbe med å implementere de i læreplanene våre. Oppleggene vi fikk presentert var veldig interessante, og vi startet umiddelbart tankevirksomhet rundt hvordan vi kan implementere dette i våre planer. Ved å jobbe på denne måten, får vi delt ideer og vi gir inspirasjon til hvordan videreutvikle ting vi allerede gjør, men samtidig får vi nye ideer til opplegg vi kan gjennomføre med elevene våre.  

Det var et interessant og lærerikt besøk i Praha. Vi fikk utvekslet mange praktiseksempler. Planen var et nytt besøk i Norge i mai, men dette er utsatt på ubestemt tid p.g.a. koronapandemien.

Skolen sett fra "nedsiden" ved skolens barnehage
Angel skole
Den høytidelige seansen med prosjektets leder
The community center
Prosjektledelsen og "councilloren"
Øystein presenterer et av våre 4 praksiseksempler
Elevdekorasjoner
Elevarbeid
ELevarbeid
Elevene hadde store friareal inne der de kunne boltre seg med ulike aktiviteter. Skolen har et fint uteområde, men det brukes sjeldent av elevene.
Adventskalender med fine ord og oppgaver
Elevarbeid dekorerer skolen
Julekort til julenissen, lagd i kunst og håndverk med kun engelsk som språk.
Presentasjon av arbeidene i sirkel på gulvet
Besøk i barnehagen. Her foregikk alt på engelsk 3 dager i uka.
Stasjonsundervisning i barnehagen på engelsk.
St. Vituskatedralen
Utsikt over Praha fra Slottshøyden