Meny
Velg seksjon Forside
Småtrinnet
Mellomtrinnet
Ungdomstrinn
Røsvikveien 1522 8220 Røsvik
Telefon: 75685000 mobil:46831186 Faks: - Send oss e-post
Redaktør: Trude Cecilie Gleinsvåg
Det er 1 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<desember 2024><<
desember 2024
mtotfls
25262728293001
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
10.trinn: Opplysning trekkfag: Skriftlig eksamen
18.05.2016 kl 09:00
00
dager
:
00
timer
:
00
min
:
00
sec
Lykke til!
Gå til Fronter
Google
Google
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Nyskapende samarbeid med utlandet!

Skoleårene 2019-2021 skal Røsvik skole delta i et spennende og utviklende samarbeidsprosjekt med skolen «Angel » (Zâkladnî skola) i Praha. De skal blant annet utveksle undervisningsmetoder som går på medbestemmelse og demokrati. De skal arbeide innovativt med læreplanene og utvikle felles studieprogrammer. Dette er også i tråd med den nye Fagfornyelsen som kommer til neste år.

Sørfold kommune ble vinteren 2019 kontaktet av Angel skole fra Praha med ønske om et samarbeid mellom skolen deres og ei av kommunens 3 skoler. Røsvik skole fikk forespørsel om de kunne tenke seg til å delta i prosjektet. Lærerne og rektor ved skolen syntes dette hørtes spennende og utviklende ut, så de takket ja til å være med i søknadsprosessen for å få godkjent et slikt prosjekt gjennom tilskuddene til EEA Grants.

 

Hva er EEA Grants Norway?

EEA Grants (EØS-tilskudd) er et samarbeid mellom Norge og EØS-landene Island og Liechtenstein. Dette samarbeidet ønsker gjennom sine tilskudd å bidra til et mer likestilt Europa, både økonomisk og sosialt. Tilskuddene har også som mål å styrke forholdene mellom disse tre «donorlandene» og 15 mottaksland i Europa. På sikt er det et mål at dette skal styrke det indre markedet og føre til et mer velstående Europa.

EEA-Grants støtter ulike områder for å bidra til et bedre Europa. Noen av områdene de støtter er:

·        Ungdomsarbeid

·        Innovasjon, forskning, utdanning og arbeidskraft.

·        Sosial inkludering, ungdomssysselsetting og fattigdomsbekjempelse.

·        Miljø, energi, klimaendringer og lavkarbonøkonomi.

·        Kultur, sivilsamfunn, god styring og grunnleggende rettigheter og friheter.

·        Justis – og innenrikssaker.

·        Fond for regionalt samarbeid.

Våren 2018 ble det lyst ut muligheten til å søke om tilskudd. Det ble sendt inn over 700 søknader totalt, over alle emner, der kun 40 prosjekter ble godkjente. Herunder ble Røsvik skole og Angel skole sitt prosjekt godkjent som ett av 14 prosjekter knyttet til innovasjon, forskning, utdanning og arbeidskraft. Røsvik skole er stolte over å få være med på et slikt prosjekt, der de håper på å kunne bidra til å oppnå målsettingen til EEA Grants.

Supporting Active Citizenship.

Prosjektet mellom Røsvik skole og Angel skole har tittelen «Supporting Active Citizenship».  Målet ved «veis ende» av prosjektet er at skolene skal ha styrket det institusjonelle samarbeidet på flere nivåer av utdanningen, med spesielt fokus på demokrati og medborgerskap. Totalt skal prosjektet bestå av 16 ulike undervisningsopplegg.

Angel skole er ei stor barneskole midt i Praha. De har samlet barnehage og barnetrinn og skolen har til sammen ca 1100 elever. Skolen er nyskapende og tilbyr førskole – og grunnskoleutdanning. De jobber med en «step by step-methodology» og andre metoder der de bl.a. fokuserer på barnas tilnærming til et tema samt samarbeidende læringsformer. Røsvik skole som er ei lita fådelt barne- og ungdomsskole, skal bl.a. vise til sin måte å jobbe entreprenørielt og praktisk med ulike temaer samtidig som man ivaretar elevenes medbestemmelse.

Gjennom dette prosjektet skal Røsvik skole bli bedre kjent med deres måte å inkludere elevene i et demokratisk samfunn, og vice versa. Målet er også at man skal «fornye» kompetansemålene med å implementere bl.a. metoder man lærer gjennom dette prosjektet, man skal se på læreplanene med tanke på medbestemmelse og demokrat. Avslutningsvis skal begge skolene ha hvert sitt arrangement med inviterte gjester der man forteller om resultatet av dette samarbeidet.

Norsk skole tar i bruk nye læreplaner, kalt Fagfornyelsen, fra høsten 2020. Dette samarbeidsprosjektet samsvarer godt i arbeidet med Fagfornyelsen, hvor bl.a. medborgerskap og demokrati er viktige tverrfaglige tema.

Samarbeidsprosjektet er nå i oppstartsfasen der skolene hovedsakelig fram til nå har jobbet med søknaden og søknadsprosessen. Denne prosessen har foregått via mail og Skype. Søknaden ble godkjent i juli, og skolene har nå startet med å planlegge veien videre. Første oppgave for Røsvik skole, er å ta imot 6 lærere fra Praha i oktober. Røsvik skole skal da presentere skolen og stedet. Røsvik skal vise noen praktiske eksempler på hvordan de jobber entreprenørielt og praktisk, der de har fokus på demokrati og elevmedvirkning knyttet opp mot kunnskapsmål. I desember skal det reise lærere fra Røsvik til Praha på besøk for å se hvordan de jobber mot sine læreplanmål. Her skal prosjektet videreutvikles, lærerne skal se om det er noe de kan lære av hverandre samt utveksle erfaringer.

Røsvik skole ser fram til dette spennende og lærerike prosjektet og gleder seg til å fortelle mer om dette senere.

 

 

 

Kilder

https://eeagrants.org/

https://eeagrants.org/news/40-full-proposals-submitted-for-the-fund-for-regional-cooperation

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/nye-lareplaner-i-skolen/

Røsvik skole
Angel skole