Skoleårene
2019-2021 skal Røsvik skole delta i et spennende og utviklende
samarbeidsprosjekt med skolen «Angel » (Zâkladnî skola) i Praha. De skal blant
annet utveksle undervisningsmetoder som går på medbestemmelse og demokrati. De
skal arbeide innovativt med læreplanene og utvikle felles studieprogrammer.
Dette er også i tråd med den nye Fagfornyelsen som kommer til neste år.
Sørfold kommune ble vinteren 2019 kontaktet av Angel skole
fra Praha med ønske om et samarbeid mellom skolen deres og ei av kommunens 3
skoler. Røsvik skole
fikk forespørsel om de kunne tenke seg til å delta i prosjektet. Lærerne og
rektor ved skolen syntes dette hørtes spennende og utviklende ut, så de takket
ja til å være med i søknadsprosessen for å få godkjent et slikt prosjekt
gjennom tilskuddene til EEA Grants.
Hva er EEA Grants Norway?
EEA Grants
(EØS-tilskudd) er et samarbeid mellom Norge og EØS-landene Island og
Liechtenstein. Dette samarbeidet ønsker gjennom sine tilskudd å bidra til et
mer likestilt Europa, både økonomisk og sosialt. Tilskuddene har også som mål å
styrke forholdene mellom disse tre «donorlandene» og 15 mottaksland i Europa.
På sikt er det et mål at dette skal styrke det indre markedet og føre til et
mer velstående Europa.
EEA-Grants
støtter ulike områder for å bidra til et bedre Europa. Noen av områdene de
støtter er:
·
Ungdomsarbeid
·
Innovasjon,
forskning, utdanning og arbeidskraft.
·
Sosial
inkludering, ungdomssysselsetting og fattigdomsbekjempelse.
·
Miljø,
energi, klimaendringer og lavkarbonøkonomi.
·
Kultur,
sivilsamfunn, god styring og grunnleggende rettigheter og friheter.
·
Justis
– og innenrikssaker.
·
Fond
for regionalt samarbeid.
Våren 2018
ble det lyst ut muligheten til å søke om tilskudd. Det ble sendt inn over 700
søknader totalt, over alle emner, der kun 40 prosjekter ble godkjente. Herunder
ble Røsvik skole og Angel skole sitt prosjekt godkjent som ett av 14 prosjekter
knyttet til innovasjon, forskning, utdanning og arbeidskraft. Røsvik skole er
stolte over å få være med på et slikt prosjekt, der de håper på å kunne bidra
til å oppnå målsettingen til EEA Grants.
Supporting Active Citizenship.
Prosjektet
mellom Røsvik skole og Angel skole har tittelen «Supporting Active
Citizenship». Målet ved «veis ende» av
prosjektet er at skolene skal ha styrket det institusjonelle samarbeidet på
flere nivåer av utdanningen, med spesielt fokus på demokrati og medborgerskap.
Totalt skal prosjektet bestå av 16 ulike undervisningsopplegg.
Angel skole er
ei stor barneskole midt i Praha. De har samlet barnehage og barnetrinn og
skolen har til sammen ca 1100 elever. Skolen er nyskapende og tilbyr førskole –
og grunnskoleutdanning. De jobber med en «step by step-methodology» og andre
metoder der de bl.a. fokuserer på barnas tilnærming til et tema samt
samarbeidende læringsformer. Røsvik skole som er ei lita fådelt barne- og
ungdomsskole, skal bl.a. vise til sin måte å jobbe entreprenørielt og praktisk
med ulike temaer samtidig som man ivaretar elevenes medbestemmelse.
Gjennom
dette prosjektet skal Røsvik skole bli bedre kjent med deres måte å inkludere elevene
i et demokratisk samfunn, og vice versa. Målet er også at man skal «fornye»
kompetansemålene med å implementere bl.a. metoder man lærer gjennom dette
prosjektet, man skal se på læreplanene med tanke på medbestemmelse og demokrat.
Avslutningsvis skal begge skolene ha hvert sitt arrangement med inviterte
gjester der man forteller om resultatet av dette samarbeidet.
Norsk skole tar i bruk
nye læreplaner, kalt Fagfornyelsen, fra høsten 2020. Dette samarbeidsprosjektet
samsvarer godt i arbeidet med Fagfornyelsen, hvor bl.a. medborgerskap og
demokrati er viktige tverrfaglige tema.
Samarbeidsprosjektet
er nå i oppstartsfasen der skolene hovedsakelig fram til nå har jobbet med
søknaden og søknadsprosessen. Denne prosessen har foregått via mail og Skype. Søknaden
ble godkjent i juli, og skolene har nå startet med å planlegge veien videre.
Første oppgave for Røsvik skole, er å ta imot 6 lærere fra Praha i oktober. Røsvik
skole skal da presentere skolen og stedet. Røsvik skal vise noen praktiske
eksempler på hvordan de jobber entreprenørielt og praktisk, der de har fokus på
demokrati og elevmedvirkning knyttet opp mot kunnskapsmål. I desember skal det
reise lærere fra Røsvik til Praha på besøk for å se hvordan de jobber mot sine
læreplanmål. Her skal prosjektet videreutvikles, lærerne skal se om det er noe
de kan lære av hverandre samt utveksle erfaringer.
Røsvik skole
ser fram til dette spennende og lærerike prosjektet og gleder seg til å
fortelle mer om dette senere.
Kilder
https://eeagrants.org/
https://eeagrants.org/news/40-full-proposals-submitted-for-the-fund-for-regional-cooperation
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/nye-lareplaner-i-skolen/