Småtrinnet var i høst på Newtonrommet i Gildeskål. Der arbeidet de med modulen: "Hvilken fisk er jeg?" Da de kom hjem hadde de etterarbeid i form av lesing, skriving, tegning og andre formingsaktiviteter.
Til etterarbeid skulle elevene velge seg en fisk. De skulle studere fisken, lese om den, skrive fakta og tegne den. De skulle så lage en plakat og fortelle de andre i klassen om sin fiskesort.
3.-4.klasse fikk øve seg litt i digitale ferdigheter da de måtte søke etter stoff på internett om den fiskesorten de hadde valgt seg. De søkte og måtte lese på ulike linker og artikler for å finne stoff. Flere brukte Det store norske leksikon eller Wikipedia.
Elevene lagde også hvert sitt akvarium av ei skoeske. Her benyttet de seg av materialer de tidligere i høst hadde samlet inn fra fjæra. Både sand, skjell, «rækved» og tørr tang ble brukt. Elevene måtte male, dekorere, tegne, klippe og henge opp fiskene med nål og tråd.
Akvariumene og plakatene har vært utstilt på skolen slik at alle kunnne se hva de har arbeidet med.