Samtlige
kommuner i Nordland har vedtatt og inngått samarbeidsavtale med Nordland
fylkeskommune om å sikre alle elevene i de 204 grunnskolene i Nordland en
helsefremmende hverdag. I april 2018 fikk vi kvalitetsstempelet helsefremmende skole!
Helsefremmende
grunnskoler
Prosjektet
Helsefremmende skoler i Nordland er initiert av Nordland fylkeskommune i
samarbeid med folkehelsealliansen Nordland, der 28 regionale organisasjoner/institusjoner
har gått sammen. Prosjektet har et felles mål om et «fresk Nordland»; om å
skape nordlendinger som i fremtiden skal greie seg selv og ikke minst bidra til
å bygge nordlandssamfunnet videre.
Samtlige kommuner i Nordland har vedtatt og inngått samarbeidsavtale med
Nordland fylkeskommune om å sikre alle elevene i de 204 grunnskolene i Nordland
en helsefremmende hverdag. Det er utarbeidet 10 kriterier som skolene må
oppfylle for at de skal kunne si at de er i mål. Sentralt i disse er å sikre elevene perioder med daglig fysisk
aktivitet, kunnskap og rutiner om kostholdet til elevene og ikke minst arbeide
for å få våkne elever som møter til skolestart.
For å hjelpe skolene i arbeidet initierte Nordland fylkeskommune og
Gjensidigestiftelsen et prosjekt som ble igangsatt i januar 2017. Etter 16
måneder er nå 51 av skolene i mål og kan smykke seg med kvalitetsstempelet helsefremmende
skoler.
Vi fikk æren av å bli første skole i kommunen, og skole nummer 51 i Nordland, som har dette kvalitetsstempelet.
Om helsefremmende grunnskoler:
«Målet med
opplæringa er å ruste barn, unge og vaksne til å møte livsens oppgåver og
meistre utfordringar saman med andre. Ho skal gi kvar elev kompetanse til å ta
hånd om seg sjølv og sitt liv,og samtidig overskott og vilje til å vere andre
til hjelp.» (Generell del av læreplanen)
God helse er
viktig for barns utvikling og evne til mestring og læring. Skolen er viktig for
å bygge gode levevaner i tidlig alder. Grunnlaget for kriteriesettet bygger på
FNs barnekonvensjon, opplæringsloven, folkehelseloven og
gjeldende
forskrifter for skoler.
Formål:
Helsefremmende arbeid i skolene skal bidra til god helse, trivsel, læring og
gode holdninger for elever og ansatte.
Kriterier
1 Helsefremmende arbeid er forankret i skolen
Det helsefremmende arbeidet er forankret i
skolens årsplan, vedtekter, øvrige styringsdokumenter og arbeidsmåter. Arbeidet
evalueres jevnlig. De ansattes
kompetanse skal sikre en god helsefremmende
skolehverdag.
2 Skolen arbeider systematisk for å fremme psykisk helse og godt
psykososialt miljø
Skolen arbeider aktivt for at den enkelte
elev skal oppleve trivsel, trygghet og sosial tilhørighet. Det arbeides aktivt
med forebygging av mobbing og krenkelser.
3 Alle elever er fysisk aktive minst 60 minutter hver dag
Aktiviteten kan deles opp i flere bolker,
både ute og inne. Aktivitetene bør være varierte og medføre at man blir
andpusten og at kroppen blir utfordret fysisk på ulike måter.
4 Nasjonale retningslinjer for skolemåltidet følges
Måltidet bygger på at elevene har med seg
matpakke. Skoler med kantine/matbod må stimulere elevene til sunne valg. Det er
lagt til rette slik at det er enkelt å velge kaldt vann som tørstedrikk.
5 Skolen er tobakks- og rusfri
Det er ikke tillatt å bruke røyk, snus eller
andre rusmidler i løpet av skoletiden. Dette gjelder alle elever og alle
ansatte som har kontakt med elever i løpet av skoletiden.
6 Skolen har en tilfredsstillende tverrfaglig skolehelsetjeneste
Skolehelsetjenesten skal være tilgjengelig på
skolen for elevene som et gratis lavterskeltilbud med mulighet for «drop-in»
for elevene. Tjenesten skal være tverrfaglig.
7 Skolen har gode rutiner for samarbeid med og medvirkning fra elever og
foresatte
Skolen har tydelig medvirkning fra elever og
foreldre i utviklingen av skolens miljø og ulike tilbud. Klasseråd, elevråd og
FAU brukes aktivt i arbeidet. Elevenes fysiske og psykiske helse og samspill
med andre er tema på foreldremøter og i foreldresamtaler.
8 Skolen gir opplæring i levevaner og har arbeidsmåter som fremmer helse
Elevene gis opplæring i helsefremmende
levevaner. Alle elever skal kjenne de nasjonale kostråd og anbefalinger for
fysisk aktivitet. Varierte undervisningsmetoder sikrer at
flere elever får muligheten til å oppleve
mestring.
9 Skolen samarbeider med andre instanser
Det etableres tverrfaglig samarbeid med andre
instanser etter behov, dette for å sikre et helhetlig tilbud rundt eleven.
10
Skolen arbeider systematisk med sikkerhetsfremmende og ulykkesforebyggende
arbeid
Det arbeides med trafikkopplæring, og andre
sikkerhetsfremmende og ulykkesforebyggende tiltak for å skape robuste og trygge
elever. Skolen har gode rutiner for internkontroll.
Ved Røsvik skole
har vi siden 2015 arbeidet aktivt med fokus på kriteriene. Rektor har i
samarbeid med personalet utarbeidet en fyldig statusrapport som redegjør for
hvert kriterium. Rapporten er behandlet av elevråd, FAU og SU – som alle
stiller seg bak rapporten.
Det er derfor med stor stolthet vi nå annonserer at
vi er godkjent som helsefremmende skole!
Begivenheten markeres på skolens sommeravslutning i
juni. Dato kommer!