I dag har vi hatt et forsøk om lyd i naturfag. Vi skulle undersøke om hyssing leder lyd. Det var spennende og artig.
Først så snakket vi om lyd og hva det er. Så snakket vi om hva vi trodde kom til å skje i forsøket. Vi skulle henge 2 forskjellige skjeer i 3 ulike tråder. Trådene/hyssingene hadde ulike tykkelse. Noen av oss trodde vi kom til å høre lyd av skjeen som kom borti et bord. Mens noen trodde ikke det. Men så kom vi på at vi hadde lagd blikkbokstelefoner med tråd i seg på småtrinnet, og da hørte vi lyd gjennom tråden.
Vi lærte at lyden høres forskjellig ut ved å bruke forskjellige tykkelse på trådene. I de tynne trådene ble lyden lys og holdt lang klang, mens de tykke trådene ble mer korte og mørke. Tråden førte lydbølgene.
Her er forsøket beskrevet:
Bind ei spiseskei i en tynn hyssing, sånn som på bildene.
Hyssingendene kan være 20 - 30 cm lange. Klem hyssingendene inn mot
øret. La skeia henge fritt, og hyssingene skal ikke komme borti noe.
Dunk skeia mot en bordkant, og du hører en klokkelyd. Jo større skei
dess større klokke. Når skeia henger i en tynn tråd, kan svingningene i
skeia holde seg lenge. Holder vi i skeia med fingrene, blir svingningene
øyeblikkelig borte.
Faglig forklaring
Svingningene i skeia går bedre langs den stramme tråden opp til øret enn gjennom luft.
Aktuelle kompetansemål i læreplanen
Læreplan i naturfag
Etter 4. årstrinn
Forskerspiren:
bruke naturfaglige begreper til å beskrive
og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige
forklaringer på det man har observert
Fenomener og stoffer:
utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer
Etter 7. årstrinn
Fenomener og stoffer:
undersøke fenomener knyttet til lyd, hørsel og støy, diskutere observasjonene og forklare hvordan lyd kan skade hørselen