10.klasse har hatt
Stortingsvalget som tema i samfunnsfag og norsk de siste par ukene. Elevene har
utforsket litt hva de politiske partiene står for, de har laget plakat og de
har gjennomført skolevalg for u-trinnet i Røsvik!
Mål for arbeidet:
I læreplanen
finner vi bl.a følgende mål:
- delta i diskusjoner med begrunnede meninger og
saklig argumentasjon
- presentere norskfaglige og tverrfaglige emner
med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
- orientere
seg i store tekstmengder på skjerm og papir for å finne, kombinere og vurdere
relevant informasjon i arbeid med faget
-
planlegge,
utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt, og vurdere dem underveis
i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
- digitale ferdigheter i norsk er å bruke digitale verktøy, medier og ressurser for å innhente
og behandle informasjon, skape og redigere ulike typer tekster
-
formulere spørsmål om forhold i samfunnet, planlegge
og gjennomføre en undersøkelse og drøfte funn og resultat muntlig og skriftlig
- bruke samfunnsfaglige omgrep i fagsamtaler og
presentasjoner med ulike digitale verktøy og bygge videre på bidrag fra andre
- skrive
samfunnsfaglige tekster med presis bruk av faguttrykk
- gjøre greie for hvordan ulike politiske
partier fremmer ulike verdier og interesser, knytte dette til aktuelle
samfunnsspørsmål og argumentere for eget syn
- gjøre greie for politiske institusjoner i
Norge og deres rollefordeling
Plakat
Elevene fikk
presentert tema og mål, og de så ut til å like temaet. Men da de fikk høre at
de skulle lage en plakat i A3-format, der det skulle være plass til veldig mye
stoff, ble flere betenkt og uttrykte tvil om dette var mulig. For på plakaten
skulle de forklare hva Stortinget og regjeringa er, definere demokrati og
politikk og gi en kort presentasjon av de ni største partiene i Norge. I
tillegg skulle bilder av alle partilederne være med, pluss logoer og
hovedsaker.
Arbeidet ble
organisert som gruppearbeid, dvs toer- og treer-grupper. Konsentrasjonen og
innsatsen var god, veldig god faktisk, og samarbeidet i gruppene så ut til å gå
på skinner.
Og alle
gruppene fikk plass på plakatene sine! Disse ble hengt opp i klasserommet. I
tillegg presenterte alle elevene en del av stoffet for resten av klassen.
Og nå hadde
de altså laget en fin, sammensatt og digital fagtekst, som er en viktig
skriftlig kompetanse.
Skolevalget.
Treer-gruppa,
Hedvig, Joakim og Julie, fikk et nytt oppdrag: Å være valgstyre og arrangere
skolevalg mandag 11.9.
De måtte
finne ut hvordan dette skulle gjøres ved å forske på nettet, og så la de en
plan. De måtte jo ha et valglokale, stemmesedler, manntall, valgurne, stempel,
skillevegger m.m. Det skulle være mest mulig realistisk og selvsagt et hemmelig
valg.
Flere elever
ble koblet på i forberedelsene. Alt ble gjort klart i rekordfart. Som lærer var
det utrolig godt å se hvor fint elevene samarbeidet.
Valgdagen
kom og valget ble prikkfritt gjennomført. Med 100% valgdeltakelse, 23 av 23
stemte!
Urna med
stemmesedlene i ble plassert på et trygt sted til stemmene skulle telles opp.
Spenningen
var stor, hvordan stemte Røsvik-elevene sammenlignet med resten av velgerne i
landet?
Den flotte
urna med riksvåpenet på ble høytydelig åpnet, og alle stemmesedlene ble tømt på
et bord. Opptellinga ble utført og kontrollert.
Resultat i
prosent:
Ap- 35
H-13
FrP- 4
Sp- 13
V- 0
KrF- 9
SV- 13
R-0
MDG - 13
Tallene ble
presentert i et søylediagram, og Elisabeth, Hedda og Joakim var en tur innom 8.
og 9.klasse og orienterte om valgresultatet også for dem. De takket også for
valgdeltakelsen.
10.klasse
drøftet tallene og oppsummerte det de hadde gjort.
Egenvurdering
Elevene fikk
utdelt et egenvurderingsskjema, der de skulle krysse av og skrive litt om hvordan
de syntes det hadde vært å jobbe med dette emnet. Her svarer samtlige at de
synes det har vært interessant, at de har lært mye eller ganske mye, at de
likte å samarbeide og at de var fornøyd med egen innsats.
Og på
spørsmålet om de tror de kommer til å stemme når de får stemmerett, svarer
samtlige ni elever et klart og tydelig JA.