Torsdag 14.juni var 3.-4.trinn på Newtonrommet på Fauske for å lære seg om dataprogrammering, måling, hastighet og friksjon. De arbeidet med modulen WeDo2.0. Det er ikke en ferdig newtonmodul, men den er under utprøving.
Målene med denne modulen er å lære seg om hastighet, det å endre til ulike hastigheter, målinger, beregninger, dataprogrammering og friksjon.De lærer om sammenhenger mellom hastighet og tid, og om avstander og tid. De lærer også å samarbeide, følge bruksanvisninger og instruksjoner. De lærer å kunne sette sammen flere tannhjul og trinser, slik at de kan samvirke med hverandre. De lærer å kunne følge en 3-dimensjonal byggeanvisning.
De lærer å kunne bruke motor, tannhjul, trinser og sensor i egen konstruksjon, og lage programmer som styrer konstruksjonen.
Elevene storkoste seg på Newtonrommet hos Per-Olaf.De hadde først teori om hastigheter. Så fikk de øve seg på datamskinen med bygging av robot og det å følge en bruksanvisning, øve seg i programmering av roboten i forhold til cm den skulle gå på ei gitt tid.
Newton-rom i Norge:
Et Newton-rom er et praktisk, spennende innredet og teknologisk
velutstyrt undervisningslokale, med fokus på naturfag, matematikk og
teknologi. En eller flere Newton-lærere er ansatt, og tilbyr
læreplanbasert undervisning til skolene som er tilknyttet
Newton-rommet.
Newton-rommene i Norge eies og driftes lokalt, av kommuner,
fylkeskommuner og næringsliv. I dag er ca 40 Newton-rom under
pilotering eller i drift i Norge. I tillegg er det en del Newton-rom
under etablering.
Her er link til Newtonrommene i Salten: Newtonrommene i Salten