Brøk i praksis.
5. klasse startet arbeidet med brøk med en praktisk oppgave på skolekjøkkenet. Målet med denne tilnærmingen var:
* Elevene skulle få en praktisk oppgave der de selv lagde brøker ved hjelp av det de hadde laget.
* Finne likeverdige brøker.
* Se sammenheng mellom brøk og hele tall.
* Brøker større enn 1.
* Addere og subtrahere brøker med lik nevner.
Vi startet økta med å halvere ei oppskrift på scones. Vi snakket om betydningen av halvering. Ingrediensene ble nøye målt opp og deigen eltet sammen. Deigen måtte deles i to like deler før vi formet ei rund "kake" på ca 3 cm i høyden. Før vi kunne sette sconesen i ovnen måtte vi skjære et snitt der vi delte den opp i 4 deler. Spenningen og smakelysten var stor da det begynte å dufte ferske scones.
Mens sconesen stod i ovenen ble det ryddet og vasket på kjøkkenet. Da de lå til kjøling ble det snakket om hvor mange deler vi kunne dele en scones inn i, hvor mange deler to sconeser ble o.s.v. Vi jobbet med hele tall, todeler, firedeler, åttedeler og sekstendedeler.
Storfornøyde elever avsluttet økta med å ta med seg egenprodusert scones hjem til fredagskosen.