Velg seksjon Forside
sec
NLB og Lydhør skifter navn til Tibi

Tibi – Biblioteket for tilrettelagt litteratur

Tibi (tidligere NLB) er en tjeneste fra Nasjonalbiblioteket som lager og låner ut tilrettelagt litteratur. Alle som strever med å lese visuell tekst, kan låne lydbøker, e-bøker og punktskriftbøker hos Tibi.

Stort og variert utvalg
Tibi har bøker for barn, ungdom og voksne. Velg blant tusenvis av titler i alle sjangre. Elever kan også låne skolelydbøker hos Tibi.

Hvem kan låne?
Dysleksi og andre lesevansker, ADHD, kognitive utfordringer eller nedsatt syn kan være det som gir lesevansker og lånerett hos Tibi.

Enkel tilgang på nett og mobil
Elevene kan låne og lytte til bøkene på mobil og nettbrett med Tibi-appen (tidligere Lydhør). Nettsiden gir også god oversikt over utvalget. Appen Tibi junior (tidligere Maneno) er utviklet for barn fra 8 til 12 år med dysleksi eller andre lesevansker. Den har spillelementer som kan motivere til lesing.

Hvordan melde inn elever?
Tibi og Statped samarbeider om innmelding og utlån. Skolen melder inn elever som trenger skolelydbøker, hos Statped. Da blir de også lånere hos Tibi og kan låne begge steder med samme lånernummer og PIN-kode.

www.tibi.no