Publisert: 22. mars 2024 | Sist endret: 22. mars 2024 | Forfatter: Tonje Kristine Åsland
Lek og lekens betydning
Hei alle sammen.
Nå er vi godt i gang med utviklingsarbeidet ved Krossen skole og SFO, våre satsingsområder her er som følger : Elevstemmen+ livsmestring+ inkluderende fellesskap.
I SFO ligger hovedvekten på lek og lekens betydning:
Når man spør foreldre hva som er det viktigste med tanke på barnas opphold i SFO er min opplevelse at de aller fleste har fokus på trygghet og vennskap. Vennskap er viktig! Å være deltaker i lek og få venner er avgjørende for barns trivsel og meningsskaping.
«SFO skal tilrettelegge og støtte opp om, at leken kan stimulere til vennskap, relasjonsbygging, språkutvikling, undring og kreativitet» (Rammeplanen for SFO, S.14)
Det er fint å komme til SFO å vite at det er noen der som vil leke med deg og som du vil leke med.
Å være venner er å møtes i et forhold hvor den enkelte opplever seg som godtatt og verdsatt for akkurat den han eller hun er. Mange barn gir uttrykk for at det beste ved SFO er få møte andre barn og leke med vennene sine. Vennskap bidrar til en følelse av deltakelse og felleskap som igjen bidrar til en positiv selvfølelse. Å tilhøre en gruppe gir barn trygghet og sosial tilknytning. Opplevelser samme med andre barn kan være veien inn i nye vennskap.
Gjennom stasjoner jobber vi mot inkluderende praksiser der man sikrer at alle elevene kan ta del i fellesskapet. Inkluderingsbegrepet knyttes til et overordnet perspektiv på skolens virksomhet. I praksis skal vi (SFO og skolen) jobbe med utgangspunkt i at alle elevene uavhengig av forutsetninger og særskilte behov skal inkluderes i det sosiale og kulturelle fellesskapet. Vi gleder oss til vårt videre arbeid med lek og lekens betydning knyttet opp mot utviklingsarbeidet her på Krossen Nær SFO.
Under kan dere se noen bilder fra vår hverdagsmagi på SFO, mvh Tonje Åsland ( SFO leder)