Læreplanen presiserer at ”undervisning, oppdragelse og omsorg er sider av samme oppgave for skolen, der målet er å hjelpe elevene til en allsidig personlighetsutvikling.
Sosialpedagogisk arbeid er et felles ansvar for alle i skolesamfunnet. ”
Sosiallærere har dette som ”særskilt arbeidsfelt”, og ifølge planen har de som oppgave å støtte arbeid som tar sikte på:
å utvikle det sosiale miljøet på skolen
å finne fram til arbeids- og samarbeidsformer som fremmer den sosiale utviklingen hos elevene
å koordinere hjelpetiltak for enkeltelever eller grupper av elever
å formidle kontakt med hjelpeinstanser utenfor skolen
å utvikle et godt samarbeid med den pedagogisk-psykologiske tjenesten
å samarbeide med andre instanser i lokalsamfunnet
Blant sosiallærers forskjellige arbeidsoppgaver kan nevnes:
samarbeid med skolens ledelse
samarbeid med kontaktlærere og andre (-observasjon, veiledning m.m.)
samarbeid med SFO
samtaler med enkeltelever, elevgrupper og foreldre
sosial trening med elevgrupper
konfliktløsning
ruppemøte på trinnene
organiserte samtalegrupper sammen med helsesøster
fast deltakelse i skolens spesialpedagogiske forum (ressursteamet på nærskolen og fagteamet på kompetanseskolen)
samarbeid med PP-tjenesten, sosialtjenesten og andre instanser utenfor skolen, bl. a. i tverrfaglige møter og ansvarsgruppemøter
Kontaktinformasjon til skolens sosiallærer, finner du under fanen Ansatte.