Publisert: 03. juni 2024 | Sist endret: 03. juni 2024 | Forfatter: Leif Anders Haanes

Bærekraftig utvikling

De siste to ukene har hele skolen hatt bærekraftig utvikling som tema. Dette er et av tre tverrfaglige tema for skolens overordnede del, og har vært en kjempefin periode med masse elevaktiv læring og engasjement. Takk til foreldre og nærmiljø som er med på å støtter opp! Se bilder nederst i saken.

Førstetrinn har laget søppelhage! og hatt plastbingo på vei til Helteneset. De plukket søppel og krysset av på bingoskjemaet hvis vi fant plast. Bildene under er fra den turen. De har også hatt besøk av Miljøvernenheten, lært om kildesortering, gjenvinningsstasjoner og hvordan de kan være miljøagenter.

Andretrinn har blant annet hatt prosjekt om planter og hvordan det er godt for kloden at vi produserer vår egen mat hjemme. De har sådd og skrevet logg om plantene i flere uker, så forsket på forskjeller på hvordan de vokser og hvorfor det er bra for kloden at vi sår matplanter. Besøk på skolen av lam og høner fikk vi også.

Tredjetrinn har vært på besøk hos birøkter Morten Sørensen, laget tegneserie om pollinering og arbeidet i grupper ut fra forskjellige tema (se bilder under).

På 4.trinn har det vært fokus på søppel. Elevene har laget spørreundersøkelser om håndtering av søppel, og spørreundersøkelsene ble gjennomført på medelevene. Resultatene av spørreundersøkelsene viste at ikke alle er like flinke med søppelhåndtering, det finnes faktisk familier som kaster søppel ut av bilvinduet når de kjører. Ellers kom det heldigvis frem mye positivt, og veldig mange er flinke på kildesortering. En time var de ute og plukket søppel i skolegården. Hensikten var å finne ut hva slags søppel det er mest av. Søplet ble sortert i hauger, og det viste seg at plast var en sikker «vinner». Ellers har bærekraftsangen vært en populær sang gjennom uka, og noen av guttene har laget egne bevegelser til sangen.

På 5. trinn har de blant annet besøkt Støleheia sitt gjenvinningsanlegg. De har også samlet inn klær fra samtlige elever på skolen. De sjekket at det var brukbart, og brettet det fint til en butikk i storamfiet. Elever som leverte tøy fikk kuponger de kunne bruke på tøy som andre hadde levert. Butikken åpnet i 2 timer på onsdag før de tok alt tøyet som ikke ble "kjøpt"  til containeren på Joker Justvik og ga det bort.

På 6. trinn har fokuset vært på re-design. Se bilder under. Her har gamle plagg fått nytt liv.

På 7. trinn har de vært på besøk hos birøkter Sørensen i Dalsveien. Her lærte de om pollinering og viktigheten av å ta vare på blomstene og biene. Eleven har også laget insektshotell. Ekskursjon til naturreservat i Murtedalen ble som en ren jungeltur. Et fredet område i vår skolekrets var verdt et besøk. I tillegg har de også på 7. trinn plantet og lagt til rette for at det blir mange tomater på Justvik i år.