Barn leker sammen i sandkasse Foto; Shutterstock

Inkluderende lek

Et inkluderende lekefellesskap
I barnehagen er vi mye ute og barns frilek gis stor plass hver dag. Dette kan være utfordrende for barn som ennå ikke har utviklet tilstrekkelig språk for å komme inn i lekefellesskapet. Et flerspråklig barn som er ny i norsk havner ofte i det som kan kalles et “dobbelt dilemma”; for å lære et nytt språk må man komme med i leken og for å komme med i leken må man kunne språket. Her står mange barn i en vanskelig situasjon. Det er vi voksne må bidra til at alle barn får delta i barnefellesskapet gjennom felles opplevelser og trygge inkluderende rammer.

Aktivitetskort

Våre aktivitetskort er laget for å inspirere til regellek og aktiv bruk av visuell støtte for barns lek ute. Regel-leker gir alle barn en god mulighet til å bli med i barnefellesskapet da lekene gjentas med fastesatte roller og faste regler hver gang. Det å sette igang en lek eller aktivitet i uteleken hver dag, gir alle barn tilgang til fellesskapet, uansett forutsetninger og det bygger et felles lekerepertoar i barnegruppa. Aktiviteter satt igang av de ansatte skaper samtidig et påkoblingspunkt for barn som trenger hjelp til å starte og komme inn i lek eller som trenger å finne tilbake til leken. Dette kan gjøres i starten av utetiden, rett før eller rett etter fruktmåltidet. Et bildekort kan gi nok støtte til at flerspråklige barn som er ny i norsk tidlig kan delta og "stå" i en lek som f.eks Rødt lys eller Mor, får jeg lov også før ordene kommer automatisk.

Aktivitetskortene kan skrives ut og lamineres til utebruk. Se Dokumenter nederst.

Hva med å utvide lekerepertoaret litt og lære noen leker fra andre kulturer og land?
 I lenken Leker fra hele verden har SOS barnbyer samlet mange leker fra ulike land. Kanskje dere har fått innspill fra foreldre fra andre land allerede? Eller kanskje det er til for å spør? Tips oss gjerne om leker dere bruker i din barnehage!

Andre akiviteter:

Aktivitetsbingo på ulike språk. Bingoen består av bilder med tekst som er oversatt på flere språk. Aktiviteten passer for store og små og fungerer aller best i samarbeid.

Nærmiljøbingo kan gjøre turen spennende i barnhagen og kan sendes med barna hjem. Brettet er oversatt til flere språk. Hvem roper BINGO først?

Sommer-memoryspill består av bilderkort - Sommer. Spillet er laget med tanke på at man kan synliggjøre flere språk i barnegruppa mens man spiller og har det gøy. Spillet inneholder 30 ulike sommerord på norsk og et annet språk.

Tur - bingo. En kjekk våraktivitet til vårturene i skog og mark. Barna går på let etter det de ser på bildene, navngir og krysser av i ruten når de har sett eller funnet det de leter etter.

Tall- og mengde memory-spill fra tema morsmål på flere språk.
Bildekort med tall og mengde gjør at man kan bli kjent med ulike tall, symboler og mengder. I spillet vil man kunne synliggjøre ulike språk i barneegruppa samtidig med at man spiller og har det gøy. Spillet inneholder 24 ulike kort med bilder av tall eller mengder på ulike språk.