Morsmålsdagen 21.februar

Den internasjonale morsmålsdagen.

Visste du at det snakkes mellom 6000 og 7000 språk i verden, men at det store flertallet av disse er små språk med bare noen hundre som snakker. Og visste du noen av disse små språkene dør ut, ett etter ett, med få ukers mellomrom?

Hvert år siden 1999 er Den internasjonale morsmålsdagen blitt markert den 21. februar. Målet med denne dagen er å fremme språklig mangfold og flerspråklighet og å øke forståelse og toleranse for språklige og kulturelle tradisjoner.

Det flerspråklige Norge
Visste du at det ifølge ulike kilder brukes mellom 150 og 300 forskjellige språk i Norge hver eneste dag?
I tillegg til norsk – med hele dialektmangfoldet og to skriftformer – har man tre språk som tilhører den samiske urbefolkningen, tre regions-/minoritetsspråk som tilhører tre av de fem nasjonale minoritetene i Norge (kvensk, romani og romanes), norsk tegnspråk og sist men ikke minst, et bredt mangfold av språk som er tatt med til Norge av innvandrergrupper i nyere tid.

Rammeplan for barnehagen sier at "personalet skal bidra til at språklig mangfold blir en berikelse for hele barnegruppen, støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål og samtidig aktivt fremme og utvikle barnas norsk-/samiskspråklige kompetanse". (2017:24).

Morsmålsdagen er en flott anledning til å synliggjøre de språklige ressursene vi har i barnehagen. Nedenfor er det lenke til noen ressurssider om morsmålsdagen.

Se flere ideer her:

Flerspråklige fortellinger

Fellesskapsleker fra ulike land

Oversatte barnebøker

Den lille røde høna - fortalt på flere språk (lydfiler)

Gåsa som la Gullegg- fortalt på flere språk (lydfiler)

Skilpadden og gjessene - fortalt på flere språk (lydfil)

Bøker - likhet/ulikhet, mangfold