BArn holder i hånd på vei til barnehagen. Foto: shutterstock

Overgang barnehage - skole

Kartlegging av språkferdigheter for flerspråklige skolestartere
Veilederkorpset har utarbeidet materiell som kan brukes til kartlegging av flerspråklige skolestarteres språkferdigheter.

Under finner du informasjon om kartleggingsmaterialet med tilhørende vedlegg (et samtalebilde og et ark med bilder).
Dette kartleggingsmateriellet er ikke en test og har dermed ingen vurderingsskala. Det er et kvalitativt verktøy som gir et innblikk i mestringsnivået til skolestarteren/ eleven. Veilederkorpset kan gjerne hjelpe med å se på og vurdere resultatet.

Overgangssekken - skal bidra til en god overgang fra barnehage til skole. Sekkens innhold er overgangsobjekter som skal sikre at alle barn skal møte noe gjenkjennelig når de starter i 1. klasse og på SFO. Disse overgangsobjekter skal skape glede her og nå og bidra til at det skapes rom for å bli med i lek og aktiviteter med andre på skolen.

Tipshefte til overgangssekken med sangkort og Den lille røde høna - fortalt på flere språk (lydfiler) Boka i sekken er på arabisk- norsk. Fortellingen er lest inn på arabisk, norsk, sorani (kurdisk), persisk, somali, tigrinja eller urdu. Klikk på lenken ovenfor.

Sanger med bildestøtte Veilederkorps skole har laget bildestøtte til flere kjente sanger. Ved å bruke bilder som understøtter innholdet i sangene vi synger, gir vi barna hjelp til å huske nye ord og støtte til å forstå innholdet.

Et flerspråklig barn som er ny i norsk havner ofte i det vi kaller "det dobble dilemma”; for å lære et nytt språk må man komme med i lek og sosialt samspill, og for å komme inn i sosialt samspill må man kunne tilstrekkelig av det nye språket. Sangkort med bilder gir støtte til barns opplevelse av å høre til i fellesskapet. Det gir god ordlæring samtidig som barna vil kunne delta i fellesskapet gjennom sang og musikk også før de forstår og mestrer ordene.

Bokprosjekt. Systematisk arbeid med et tema over tid gir gode muligheter for dybdelæring av språk og begreper for alle barn. Vedlagt ligger et bokprosjekt i en førskolegruppe skissert opp utfra prinsippene i metoden dialogisk lesing over en periode på 10 samlinger. Varierte tilnærminger til bokas innhold over tid gir et godt grunnlag for utvikling av begrepsforståelse og ordforråd for flerspråklige barn.