Boksekker- til utlån i barnehagen

VeiIederkorps barnehage låner ut boksekker med bøker på ulike språk til barnehage og foreldre.
Alle sekkene inneholder «Min tospråklige snakkende ordbok», ulike tospråklige bøker/eventyr og bøker på norsk som er oversatt.
Vi har boksekker på seks språk: arabisk - somali - polsk - tigrinja - russisk - ukrainsk Hver sekk inneholder 6 - 8 barnebøker.

Boksekkene inneholder også to bøker som passer for yngre barn; en bilde/pekebok, og en vrimlebok som er en bildebok med lite tekst.
Vrimleboka inviterer til å lage egne fortellinger, men begge bøkene stimulerer til benevning og samtale om det en ser på bildene.

Begge disse bøkene kan også fungere godt for barn som er nye i norsk litt uavhengig av alder.

Målet med boksekkene er å gjøre bøker på flere språk tilgjengelig for barnehagene og foreldre og å bidra til at språklig mangfold blir en berikelse for hele barnegruppen.
Det er også et mål å skape leseglede i hjemmet hvor foreldrene utgjør en viktig ressurs barnets utvikling av morsmålet hjemme, samt til språkarbeidet i barnehagen. Det er også et mål å gi felles leseopplevelser på tvers av ulike språk for alle barn i barnehagen.

Hvordan kan foreldre støtte og oppmuntre sitt barn til å utvikle seg språklig?

Foreldre og foresatte er den viktigste ressursen for barns utvikling av morsmål. Vi har laget en plansje i hver boksekk med bilder og enkel tekst som forteller hvordan foreldre kan oppmuntre og støtte sitt barns språkutvikling gjennom å aktivt bruke morsmålet sammen med barnet. Hensikten er å synliggjøre foreldrenes betydning for barnets utvikling av språk. Plansjen er oversatt til språket i boksekken.

Brosjyren rettes seg mot foreldre men kan også gjerne brukes av barnehagen i foreldresamarbeidet.

Vil du låne en boksekk av veilederkorpset? Ta kontakt på vår felles mailadresse. Klikk på Send oss en e-post nederst på siden.