På Innføringsskolen barn har vi kontinuerlig opptak av elever. Det første som skjer, er at elevene blir registrert sammen med foresatte på skolen. Registreringen tar ca. to timer og innebærer en kartlegging av tidligere skolegang, interesser og ferdigheter, samt mye informasjon om Johannes læringssenter. Etter registreringen sender skolens rådgiver ut informasjon om elevene til elevenes bostedsskoler og klargjør oppstarten for elevene på Johannes. Nye elever starter alltid på mandager. Vi har to paralleller på alle trinn fra 2. til 7. trinn. Elever på 1. trinn starter direkte på sin bostedsskole og blir ivaretatt der. Vi har vanligvis mellom 130 og 170 elever på Innføringsskolen barn til enhver tid.
Når en elev har gått på Innføringsskolen i ca. tre måneder, starter han/hun å hospitere på sin bostedsskole på mandager. På denne måten blir eleven kjent med bostedsskolen før den endelige overføringen. Eleven blir kjent med lærere og medelever, noe som gjør det lettere å delta i fritidsaktiviteter i nærmiljøet. Kontaktlærerne på Johannes samarbeider tett med kontaktlærerne på nærskolene om hospiteringselevene. Dette gjør overføringen til bostedsskolen enklere for de fleste elevene.
Det er vanlig å gå på Innføringsskolen i alt fra seks til tolv måneder. Unntaksvis kan enkelte elever innvilges lengre tid. Det er et tett samarbeid mellom Johannes, eleven, foresatte og nærskolene i overføringen.
Alle elevene på Innføringsskolen får 28 undervisningstimer i uken à 45 minutter. Elever som bor utenfor bydelen, får skoleskyss. Vi har fem skolebusser som henter og leverer elevene hver dag. Skoledagen er inndelt i norsk, matematikk og andre fag fra læreplanen. Vi legger hovedvekt på læreplanen i grunnleggende norsk, men underviser også i øvrige fag. Alle elevene har kroppsøving i løpet av uken, enten i form av gym eller svømming. Vi låner Storhaughallen til gym, og svømming foregår på St. Svithun og Hundvåg skole. Vi benytter oss også av uteskole, som er en fast del av timeplanen.
De fleste elevene får tilbud om tospråklig opplæring i fag fire timer i uken. Dersom skolen ikke kan tilby undervisning på elevens morsmål, får eleven særskilt norskopplæring i disse timene. Vi samarbeider tett med lærerne på Flerspråklig avdeling.
Mens elevene går på Innføringsskolen, kartlegges de jevnlig med Udirs kartleggingsverktøy. Kartleggingen viser elevenes progresjon i norskfaget og danner grunnlaget for overføringen til bostedsskolen. Bostedsskolene overtar og fortsetter denne kartleggingen når elevene overføres.
Vi har en egen fritidskontakt på Innføringsskolen som hjelper elevene og foresatte med å få barna inn i fritidsaktiviteter i sitt nærmiljø. Dette er en viktig faktor for sosialisering og for å lære det norske språket. Alle som ønsker det, får hjelp til å melde sitt barn på den idretten eller aktiviteten de måtte ønske.
På Innføringsskolen samarbeider vi tett med Flyktningtjenesten, PPT og andre instanser ved behov. Vi gjør vårt ytterste for at elevene skal få en så god, tilpasset og effektiv undervisning som mulig i løpet av den korte tiden de går her. Vi er det første møtet med Norge, norsk skole og norsk kultur. Dette er et viktig ansvar som vi tar på største alvor. Vi er 24 dedikerte ansatte på Innføringsskolen som ønsker å gi elevene den beste starten de kan få i Norge.